Zoekwoordonderzoek voor SEO in 2021

Mensen zoeken online via zoekmachines naar informatie als ze ergens een vraag over hebben of voordat ze een aankoop willen doen.

Veel mensen gebruiken dezelfde soort woorden en zinnen als ze dit doen.

Door het doen van zoekwoordonderzoek kom je er achter wat deze woorden zijn.

Als je dit eenmaal weet kan je precies de content maken waar mensen naar op zoek zijn.

In deze handleiding leer je wat zoekwoordonderzoek inhoudt en waarom het belangrijk is. Ik laat je de stappen zien die ik neem tijdens mijn onderzoek. Je kan mijn stappen vervolgens eenvoudig nadoen. Het is geen exacte wetenschap, je kan er dus gerust je eigen draai aangeven.

Na het lezen van deze handleiding zal je in staat zijn om je eigen zoekwoordonderzoek te doen en op basis hiervan een contentstrategie te maken zodat je uiteindelijk meer (relevante) bezoekers naar je website kan trekken.

Inhoudsopgave

Hoofdstuk 1: introductie

Hoofdstuk 2: zoekwoorden onderzoeken

Hoofdstuk 3: zoekwoordonderzoek tools

Hoofdstuk 4: zoekwoorden genereren en analyseren

Hoofdstuk 5: zoekwoorden groeperen en prioriteren

Hoofdstuk 6: contentstrategie

Hoofdstuk 7: websites over zoekwoordonderzoek

hoofdstuk 1: introductie

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn de woorden of zinnen die mensen invullen in zoekmachines.

Een zoekmachine toont vervolgens een pagina met relevante webpagina’s. Deze pagina wordt SERP genoemd. Dit staat voor Search Engine Result Page, oftewel de pagina van een zoekmachine waarop een lijst met zoekresultaten wordt getoond.


Wat is zoekwoordonderzoek?

Zoekwoordonderzoek is een onderdeel van SEO waarbij je woorden en zinnen probeert te vinden die mensen gebruiken in zoekmachines. Dit resulteert in een lijst met zoekwoorden.

Toen ik voor het eerst zoekwoordonderzoek deed was dit het enige onderdeel dat ik uitvoerde. Nu weet ik echter dat het net zo belangrijk is om deze lijst ook te analyseren en zo de zoekwoorden te prioriteren.

Uiteindelijk krijg je dan een lijst met zoekwoorden die de meeste mogelijkheden bieden voor jouw website. Deze data kan je vervolgens gebruiken om de content op jouw website te optimaliseren. Bijvoorbeeld door huidige content aan te passen of door nieuwe pagina’s te maken.


Waarom is zoekwoordonderzoek belangrijk?

Als je niet weet welke zoekwoorden mensen gebruiken als ze op zoek zijn naar informatie op het internet loop je de kans dat je content maakt waar niemand naar zoekt. Ik heb hier helaas ook ervaring mee. In het verleden heb ik wel eens websites gemaakt en veel tijd gestoken in het schrijven van teksten.. om er uiteindelijk achter te komen dat deze door bijna niemand gelezen werden. Een ervaring waarvan ik hoop dat die jou bespaard blijft.

Zoekwoordonderzoek helpt je inzicht te krijgen in welke zoekwoorden mensen gebruiken. Door deze zoekwoorden te analyseren kan je erachter komen hoe vaak naar bepaalde zoekwoorden wordt gezocht, hoe lastig het wordt om hoog in de zoekresultaten te komen en hoe relevant ze zijn voor jouw website.

Er zijn oneindig veel zoekwoorden te bedenken. Door het doen van zoekwoordonderzoek ontdek je welke zoekwoorden de meeste potentie hebben voor jou. Je kan daarna de content creëren waar jouw doelgroep naar op zoek is.

Een extra voordeel is dat je tijdens het zoekwoordonderzoek leert wat de zoekintentie is achter een bepaald zoekwoord. Hierdoor ben je beter in staat om de beste content te maken om hoog in de zoekresultaten te komen.


Voor wie is zoekwoordonderzoek interessant?

In principe voor iedereen met een website en/of zich bezig houdt met (online) marketing.

Zoekwoordonderzoek helpt je namelijk je doelgroep beter te begrijpen. Ook als je zelf geen content creëert levert dit waardevolle informatie op.

Er zijn meerdere manieren om bezoekers naar je website te trekken (social media, advertenties, etc). Zoekwoordonderzoek is echter vooral interessant voor mensen die als doel hebben om hun website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te krijgen voor relevante zoekopdrachten.

Ik doe zoekwoordonderzoek in de volgende scenario’s:

  • Als ik een nieuwe website wil beginnen maar nog geen idee heb voor een onderwerp, dan probeer ik onderwerpen te vinden met zoekwoorden met een (relatief) hoog zoekvolume en een (relatief) lage concurrentie.
  • Om de content van een van mijn huidige websites te verbeteren zodat de website meer relevante bezoekers ontvangt.
  • Soms heb ik geen inspiratie voor nieuwe (blog) artikelen. Zoekwoordonderzoek helpt mij dan om nieuwe onderwerpen te bedenken.

Dit betekent overigens niet dat je per definitie zoekwoordonderzoek moet doen om een website met veel bezoekers te krijgen. Ik ken een aantal mensen met een blog die veel bezoekers krijgen vanuit zoekmachines en nog nooit zoekwoordonderzoek hebben gedaan. Het aantal mensen die ik ken met een website met weinig bezoekers is echter helaas een stuk groter.

Je hoeft uiteraard ook niet alleen maar content te maken voor zoekwoorden met veel potentie. Je kan ook gewoon content maken omdat je het leuk en/of belangrijk vindt. Zoals ik in de inleiding zei is het allemaal niet heel exact.

Ik raad ook af om een website maken enkel alleen omdat de zoekwoorden veel potentie hebben. Ook dat heb ik in het verleden geprobeerd. Als je een onderwerp niet leuk vindt om over te schrijven is de kans op een succes behoorlijk klein.

Als je je website wilt optimaliseren voor zoekmachines dan is zoekwoordonderzoek vaak een goed begin.

hoofdstuk 2: zoekwoorden onderzoeken

Trefwoorden en onderwerpen brainstormen

Het proces van zoekwoordonderzoek begint bij het brainstormen van een aantal onderwerpen waar jouw website over gaat.

Stel je hebt een blog over fitness. Dan weet je dat belangrijke onderwerpen voor jouw website mogelijk iets zijn als ‘afvallen’, ‘aankomen’, ‘krachttraining’, ‘cardio’ en ‘supplementen’.

Dit weet je al omdat je kennis hebt over het onderwerp waar je over schrijft.

Een zoekwoord als ‘afvallen’ heeft een hoog zoekvolume. Het probleem is alleen dat het heel algemeen is en een hoge concurrentie heeft.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen short-tail zoekwoorden en long-tail zoekwoorden.

  • Short-tail zoekwoorden bestaan uit 1 of 2 woorden, hebben vaak een hoog zoekvolume en een hoge concurrentie.
  • Long-tail zoekwoorden bestaan uit 3 of meer woorden, hebben vaak een lager zoekvolume en een lagere concurrentie.

Een fout die ik vroeger zelf maakte is door long-tail zoekwoorden te veel te negeren omdat ze een laag zoekvolume hebben. Ik was altijd teveel gefocust op zoveel mogelijk bezoekers te genereren in plaats van te kijken welke bezoekers het meeste opleveren. Wat ik hiervan geleerd heb is dat bezoekers die via long-tail zoekwoorden op je website komen vaak een hogere conversie hebben omdat hun zoekopdracht veel specifieker is.

Vaak kan je short-tail zoekwoorden zelf wel bedenken door over je niche na te denken. Long-tail zoekwoorden daarentegen zijn moeilijker te bedenken. Voor nu is het echter enkel belangrijk om enkele onderwerpen te bedenken waar jouw website over gaat. Later in deze handleiding zal je leren hoe dit kan resulteren in een lijst vol zoekwoorden.

Vragen die je hierbij kunnen helpen zijn:

  • Waar gaat mijn website over?
  • Welke diensten bied ik aan?
  • Welke producten verkoop ik?

Voor deze website (die je nu leest) kan ik in een paar minuten bijvoorbeeld de volgende onderwerpen bedenken:

  • Webdesign
  • Website maken
  • WordPress
  • WordPress thema’s
  • WordPress plugins
  • Bloggen
  • SEO
  • Etc..

Hoewel dit dus eigenlijk short-tail zoekwoorden zijn beschouw ik het voor nu niet als zoekwoorden maar puur als onderwerpen.

Er vanuit gaande dat je weet waar je website over gaat moet het niet al te lang duren voordat je een korte lijst hebt met een aantal onderwerpen. Ik bewaar deze altijd ergens in een Excel-bestand.


Google suggesties

De volgende stap is door de onderwerpen die je hebt bedacht in te vullen in het zoekveld in Google.

Google doet vervolgens suggesties voor een zoekopdracht. Dit zijn allemaal zoekwoorden waar mensen daadwerkelijk op hebben gezocht, anders zou Google het niet voorstellen.

Als hier zoekwoorden tussen zitten die interessant zijn noteer ik deze ook in mijn Excel-bestand.

Door alvast een letter achter het onderwerp te zetten kan je Google nog meer suggesties laten doen.

Dit proces kan je vanzelfsprekend met iedere letter herhalen.


Gerelateerde zoekopdrachten

Als je eenmaal een zoekopdracht hebt uitgevoerd kan je onderaan het zoekresultaat gerelateerde zoekopdrachten vinden.

Hier kan je ook mogelijk interessante zoekwoorden tussen vinden.

Voor mij is bijvoorbeeld ‘WordPress website maken kosten’ interessant. Door daar op te klikken en ook daar weer naar beneden te scrollen vind je weer nieuwe gerelateerde zoekopdrachten.


Mensen vragen ook

Bij sommige zoekopdrachten vind je tussen de zoekresultaten ook een box met ‘mensen vragen ook’.

Als je content schrijft over je onderwerp probeer je zo goed mogelijk vragen te beantwoorden die jouw doelgroep heeft.

Google geeft hiermee aan welke mensen vragen hebben rondom een zoekwoord. Dit zijn handige gegevens om te noteren.

In eerste instantie waren er bij dit zoekwoord 3 vragen zichtbaar. Door op een van de vragen te klikken vult Google dit weer aan met extra vragen.

Niet bij ieder zoekopdracht vind je dit soort vragen. Voor mijn gevoel neemt dit wel steeds meer toe.


Google trends

Google Trends kan ook waardevolle informatie opleveren zoals in welke seizoenen er op bepaalde zoekwoorden wordt gezocht, informatie over regio’s, etc.

Als je vervolgens naar beneden scrolt kan je ook gerelateerde zoekopdrachten vinden.

Indien hier interessante zoekopdrachten tussen zitten kan je deze analyseren en eventueel op je lijst met zoekwoorden zetten.

Mogelijk ontdek je zoekwoorden die snel stijgen in populariteit waarvoor het misschien interessant is om alvast content te maken voordat het een zoekwoord is met veel concurrentie.


Google Search Console

Als je al een website hebt met content en je maakt gebruik van Google Search Console, dan is dat een goede plek om zoekwoorden te vinden.

Ga vervolgens naar ‘prestaties’ en scrol naar beneden.

Hier zie je een lijst met zoekwoorden waarmee jouw website momenteel al in de zoekresultaten staat.

Je ziet per zoekwoord hoe vaak het wordt getoond en hoe vaak er op is geklikt. En als je de ‘gemiddelde positie’ selecteert, wordt dat ook getoond.

Als een zoekwoord veel vertoningen heeft maar er wordt amper op geklikt, dan kan het interessant zijn om je content rondom dit zoekwoord verder te optimaliseren.


Answer the public

Answer the public is een gratis tool waarmee je allerlei vragen kan vinden waar mensen naar opzoek zijn rondom een zoekwoord.

Selecteer het gewenste land en taal en vul een van de onderwerpen in die je bij het brainstormen hebt bedacht.

Je krijgt vervolgens een afbeelding te zien met allerlei vragen.

Dit zijn allemaal vragen die je mogelijk kan beantwoorden in de content die je maakt.

Weet je nog wat ik aan het begin van deze handleiding vertelde over long-tail keywords?

Als hier interessante vragen uitkomen probeer ik hier antwoord op te geven in mijn blogs.

Door verder naar beneden te scrollen vind je per letter van het alfabet nog meer interessante zoekwoorden.

Met deze tool kan je dus snel en gratis veel interessante zoekwoorden vinden.


Wikipedia

Op Wikipedia kan je over vrijwel elk onderwerp wel teksten vinden. Door de interne links waar Wikipedia gebruik van maakt kan je makkelijk zoekwoorden/onderwerpen vinden.

Stel je hebt een website over grafische vormgeving. Je zoekt dit onderwerp op in Wikipedia. Als je geluk hebt kom je op een pagina waar een inhoudsopgave aanwezig is.

Animatie, boekbandontwerpen, communicatie, datavisualisatie, etc. zijn allemaal mogelijke zoekwoorden die je kan opschrijven om later verder te analyseren.

Net zoals eerder met de suggesties van Google kan je hierbij ook weer doorklikken om te zien of er nog meer interessante zoekwoorden zijn.

Als ik naar beneden scrol zie ik vervolgens informatievisualisatie, klimaatvisualisatie, etc.

Je kan op deze manier in een paar minuten tijd meerdere onderwerpen vinden waarover je content kan maken.

Niet voor ieder onderwerp is dit geschikt. Als ik bijvoorbeeld op ‘WordPress’ zoek vind ik geen onderwerpen die ik nog niet zelf had kunnen brainstormen, maar het is het proberen waard.

hoofdstuk 3: zoekwoordonderzoek tools

Tot nu toe is alles wat we hebben gedaan gratis en handmatig geweest. Er zijn echter ook specifieke zoekwoordonderzoek tools die het hele proces versnellen en makkelijker maken. De meeste van dit soort tools kosten daarentegen wel een maandelijks bedrag. Of het gebruik van zoekwoordonderzoek tools voor jou interessant is ga ik proberen te beantwoorden aan de hand van een aantal vragen.

Disclaimer: in dit hoofdstuk worden meerdere tools aangeraden. Bij de tool die ik zelf gebruik is sprake van een affiliate link. Dit houdt in dat ik een commissie krijg als jij via mijn link investeert in deze tool. Hoewel dit jou niets extra’s kost en ik je erg dankbaar ben als je gebruik maakt van mijn link, is niet verplicht. Wil je geen gebruik maken van mijn affiliate link dan kan je de tool ook opzoeken in Google. Omdat transparantie voor mij erg belangrijk is zal ik duidelijk aangeven wanneer er sprake is van een affiliate link.


Zijn zoekwoordonderzoek tools noodzakelijk?

Nee, je kan prima onderzoek doen naar zoekwoorden zoals in hoofdstuk 2 is gedaan en deze zoekwoorden vervolgens handmatig analyseren (dit wordt in hoofdstuk 4 uitgelegd).

Ik ben van mening dat het gebruik van zoekwoordonderzoek tools waardevol is, maar niet noodzakelijk.


Is het de moeite waard om te betalen voor een zoekwoordonderzoek tool?

De meeste tools die zoekwoorden genereren zijn onderdeel van een pakket die bestaan uit meerdere SEO tools.

Als je een SEO consultant of iets dergelijks bent kan je eigenlijk niet zonder.

Voor een website eigenaar ligt dit wat anders.

Allereerst is het belangrijk om te begrijpen dat je niet per definitie zoekwoordonderzoek hoeft te doen. Je kan ook gewoon teksten schrijven over wat je zelf leuk vindt. Maar als je deze handleiding leest ga ik er vanuit dat je hebt besloten dat je zoekwoordonderzoek wilt doen.

Of het voor jou de moeite waard is om te betalen voor een tool hangt vooral van je budget af.

Wat ik persoonlijk doe in het geval dat mijn website nog geen geld oplevert is zo min mogelijk geld uit te geven aan tools en enkel te investeren in essentiële dingen (zoals webhosting en een WordPress thema).

Op het moment dat je website wel geld oplevert, dan is het aannemelijk dat je omzet groter wordt als je meer relevante bezoekers krijgt. In dat geval is het in mijn ogen de moeite waard om te investeren in een tool.

Dit is dus vooral een financiële afweging die je voor jezelf moet maken.


Wat zijn de voordelen van zoekwoordonderzoek tools?

De belangrijkste voordelen van een zoekwoordonderzoek tool ten opzichte van zelf zoekwoorden bedenken zijn:

  • Je kan ontzettend veel zoekwoorden genereren met slechts een paar klikken, waaronder zoekwoorden die je zelf hoogst waarschijnlijk niet had kunnen bedenken.
  • Het levert je data op die je zonder een tool niet tot je beschikking hebt. Je bent hierdoor beter in staat de zoekwoorden te analyseren.
  • Het levert je veel SEO voordelen op, zeker als je concurrenten geen gebruik maken van dit soort tools.

Kortom, een investering in SEO (en dus zoekwoordonderzoek) tools helpen je om een content strategie te bedenken om meer (organische) bezoekers via zoekmachines naar je website te halen.


Hoe kan je zoekwoordonderzoek doen met een tool?

Er zijn meerdere manieren om zoekwoorden te genereren met behulp van een tool.

De meest voor de hand liggende is door een zoekwoord in te vullen en de tool laat vervolgens vele relevante zoekwoorden zien. Hier komen dus de zoekwoorden die je in hoofdstuk 2 hebt bedacht van pas.

Vervolgens zie je zoekwoord verschillende data waardoor je beter in staat bent zoekwoorden te analyseren.

Welke data je per zoekwoord te zien krijgt verschilt per tool, maar dit bevat in elk geval de zoekvolume (hoe vaak er per maand op een bepaald zoekwoord wordt gezocht) en de moeilijkheid uitgedrukt in een cijfer (hoe moeilijk het is om te ranken op een bepaald zoekwoord).

Er zijn meerdere populaire tools (daarover later meer) en ze hebben allen zo hun eigen manier om deze data te berekenen. Dit komt niet altijd overeen en moet ook niet gezien worden als exacte wetenschap.

Als een tool zegt dat het eenvoudig is om ergens op te ranken, betekend niet automatisch dat dit zo is. Je zult ook zelf de zoekwoorden handmatig moeten analyseren voor meer duidelijkheid (hoe je dat doet leer je in hoofdstuk 5).

Omdat de cijfers dus kunnen verschillen raad ik aan om 1 tool te gebruiken en je de data van die betreffende tool te gebruiken en dit dus niet te vergelijken met data van andere tools.

Een andere manier om zoekwoorden te genereren die veel tools aanbieden is door een URL van een andere website (bijvoorbeeld die van een concurrent) in te voeren en de tool vervolgens zoekwoorden te laten genereren waar die website of specifieke pagina allemaal op rankt.

Als je voor deze tactiek kiest raad ik aan om enkel websites te gebruiken die vergelijkbaar zijn als die van jou.

Of als je nog geen website hebt door een URL te gebruiken van een zelfde soort website als jij van plan bent te maken.

Het heeft weinig zin om te achterhalen op welke zoekwoorden websites als Amazon of Bol.com allemaal ranken.


Ahrefs

Ahrefs biedt meerdere professionele SEO tools aan.

Voor zoekwoordonderzoek kan je hun Keywords Explorer gebruiken.

Hiermee genereer je duizenden zoekwoorden en krijg je onder andere inzicht in:

  • De zoekvolume: hoe vaak er maandelijks op een zoekwoord wordt gezocht.
  • Keyword Difficulty: hoe moeilijk het is om te ranken met een bepaald zoekwoord.
  • Klikken: het gemiddelde aantal klikken in de zoekresultaten
  • SERP overzicht: SEO informatie over de best rankende resultaten van een bepaald zoekwoord.

Naast de Keyword Explorer krijg je toegang tot de volgende tools:

  • Site audit
  • Site Explorer
  • Content Explorer
  • Rank tracker

Prijs:

Op het moment van schrijven is het goedkoopste abonnement $99 per maand. En als je jaarlijks betaald krijg je 2 maanden gratis.

Voordat je besluit Ahrefs te willen gebruiken kan je eerst gebruik maken van een proefperiode van 7 dagen voor $7.


Semrush

Semrush is de meest uitgebreide SEO tool die ik ken.

Semrush bestaat uit 5 toolkits.

Iedere toolkit bestaat weer uit meerdere onderdelen.

En ieder onderdeel heeft uiteindelijk een of meerdere tools.

Het SEO toolkit bestaat bijvoorbeeld uit:

  • Keyword Research (6 tools)
  • On-page SEO (3 tools)
  • Local SEO (4 tools)
  • Rank Tracking (3 tools)
  • Link Building (5 tools)
  • Competitor SEO Analysis (5 tools)

Het onderdeel Keyword Research, dat vooral interessant is voor deze handleiding bestaat uit de volgende 6 tools:

  • Keyword Overview
  • Organic Research
  • Keyword Magic Tool
  • Keyword Gap
  • Keyword Manager
  • Organic Traffic Insights

Daarnaast zijn er nog de volgende onderdelen:

  • Content (bestaande uit 14 tools)
  • Market Research (bestaande uit 14 tools)
  • Advertising (bestaande uit 7 tools)
  • Social Media Management (bestaande uit 2 tools)

Prijs:

Semrush heeft meerdere abonnementen. Het goedkoopste abonnement kost $199,95 per maand of $99,95 per maand als je jaarlijks betaald.

Hiermee is het de duurste tool uit deze handleiding, maar je krijgt hiervoor dus wel een erg uitgebreide SEO tool.

Mocht je Semrush willen gebruiken raad ik aan om eerst gebruik te maken van de gratis proefperiode van 7 dagen.


MOZ Pro

MOZ Pro is een andere populaire SEO tool en bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Keyword Research
  • Rank Tracking
  • Site Audits
  • On-Page Optimization
  • Link Research
  • Custom Reports

Met de Keyword Explorer van MOZ krijg je inzicht in meerdere belangrijke data, waaronder:

  • Maandelijks zoekvolume
  • Moeilijkheid
  • Organic CTR
  • Priority Score
  • Keyword suggestions
  • SERP Analysis

Prijs:

MOZ Pro kost ongeveer evenveel als Ahrefs. Het goedkoopste abonnement kost $99 per maand of $79 per maand als je jaarlijks betaald.

Het voordeel van MOZ is dat je het maar liefst 30 dagen gratis uit kan proberen.


Mangools

Mangools (affiliate link) heeft SEO software bestaande uit 5 tools, namelijk:

  • KWFinder
  • SERPChecker
  • SERPWatcher
  • LinkMiner
  • SiteProfiler

Het is daarmee in vergelijking met de eerste 3 tools (Ahrefs, Semrush en Moz) minder uitgebreid.

Voor deze handleiding is vooral de tool KWFinder (affiliate link) interessant. Net zoals met de andere tools voer je hier een trefwoord in en KWFinder genereert vervolgens een lijst met zoekwoorden en statistieken zoals zoekvolume en de moeilijkheid.

Prijs:

Zoals gezegd bestaat Mangools uit minder tools en verzamel je ook minder data met deze software in vergelijking met de andere opties.

Wat betreft de prijs brengt dat wel een groot voordeel met zich mee. In vergelijking met de andere software is Mangools namelijk stukken goedkoper.

Het basic plan van Mangools kost slechts €29,90 per maand (als je jaarlijks betaald) of €49 per maand (als je maandelijks betaald).

Lees mijn KWFinder review of probeer het gelijk 10 dagen gratis uit.

Probeer Mangools Dit is een affiliate link

Google Keyword Planner

Voor mensen die geen geld uit willen/kunnen geven aan een Keyword Research Tool wil ik graag een gratis alternatief laten zien.

De Keyword Planner van Google is bedoeld voor het maken van Google advertenties, maar kan ook gebruikt worden voor het vinden van geschikte zoekwoorden.

Toen ik jaren geleden voor het eerst zoekwoordonderzoek deed voor een blog had ik een klein budget om mee te werken dus gebruikte ik hiervoor de Google Keyword Planner.

Zelf heb ik inmiddels al een tijdje geen Google Ads account meer omdat ik geen gebruik maak van advertenties en omdat mijn voorkeur nu uit gaat naar een specifieke SEO tool zoals de eerder genoemde opties (Ahrefs, Semrush, Moz of Mangools).

Met de Keyword Planner krijg je wel data te zien als hoe hoog de concurrentie is, maar dit heeft betrekking op advertenties. Het is immers een tool om advertenties te maken en niet voor SEO.

Ook het zoekvolume dat wordt getoond wordt weergegeven in ruime ranges zoals 1000 – 10.000, 10.000 – 100.000, etc. waardoor de data minder bruikbaar is.

Prijs:

Je hoeft geen geld uit te geven aan advertenties om gebruik te maken van deze tool. Als je echter 15 maanden geen geld hebt uitgegeven wordt je account wel gedeactiveerd. Het is wel mogelijk om je account vervolgens weer te activeren, maar ik weet niet voor hoe lang aangezien ik deze tool dus zelf niet gebruik.

Heb je geen geld te besteden voor een Keyword Research Tool dan is dit een goed gratis alternatief. Eventueel kan je het ook als invulling gebruiken voor het vinden van zoekwoorden zoals in hoofdstuk 2 van deze handleiding is uitgelegd.


Een tool kiezen

Welke tool het meest geschikt is voor jou hangt van een aantal aspecten af.

Budget

Hieronder volgt een prijsoverzicht van alle abonnementen die de verschillende bedrijven te bieden hebben.

Ze hebben allemaal een maandelijks plan en een jaarlijks plan waarmee je aanzienlijk minder per maand hoeft te betalen.

De prijzen van Semrush, Ahrefs en Moz worden in dollar weergegeven en die van Mangools in euro’s. De prijzen zijn van oktober 2021.

Abonnement

Prijs per maand

Prijs per jaar

Semrush – Pro

$119,95

$1.199,40

Semrush – Guru

$229,95

$2.299,44

Semrush – Business

$449,95

$4.499,40

Ahrefs – Lite

$99

$990

Ahrefs – Standard

$179

$1.790

Ahrefs – Advanced

$399

$3.990

Ahrefs – Agency

$999

$9.990

Moz – Standard

$99

$948

Moz – Medium

$179

$1.716

Moz – Large

$249

$2.388

Moz – Premium

$599

$5.748

Mangools – Basic

€49

€358,80

Mangools – Premium

€69

€478,80

Mangools – Agency

€129

€958,80

Zoals je ziet kan je al zoekwoordonderzoek doen voor €49 per maand maar kan het ook oplopen tot $449,95 per maand.

Je bent natuurlijk de enige die kan beslissen hoeveel geld je kan uitgeven voor zo’n soort tool. Mijn advies is om vooral te kijken naar hoe belangrijk SEO voor jouw website/bedrijf is.

Mangools levert veel waarde voor die €49 per maand, maar als je budget het toelaat en SEO een belangrijke rol speelt voor je zou mijn voorkeur uit gaan om wat meer te betalen voor bijvoorbeeld Ahrefs ($99 per maand).

SEO Kennis

Met tools als Semrush, Ahrefs en MOZ krijg je beschikking over veel data.

Als je een SEO pro bent is dat zeker handig.

Ben je echter een SEO beginner dan zal het lastig zijn al deze data goed te interpreteren. En wellicht dat de vele opties je juist zullen overweldigen.

Een beginner heeft niet de meest complexe tools nodig. Je hebt juist een tool nodig die je op een eenvoudige manier de data laat zien die je begrijpt.

Mangools is daarom voor beginners interessanter, maar ook voor meer ervaren gebruikers kan het een prima keuze zijn.

Mijn advies

Ben je een SEO pro of SEO consultant, dan raad ik Semrush, Ahrefs of Moz aan. Ik denk dat alle 3 een goede keuze zijn en ongeveer hetzelfde geprijsd. Als je een van deze tools wilt gebruiken dan raad ik aan om gebruik te maken van hun proefperiodes en gewoon te kijken naar welke tool je het fijnst vindt werken.

De meeste proefperiodes hebben wel zo hun beperkingen. Toen ik bijvoorbeeld de proefperiode gebruikte om Mangools uit te proberen kwam ik er wel achter hoe de tool werkte maar je krijgt te weinig data om daadwerkelijk zoekwoordonderzoek te doen.

Zie het dan ook vooral als een periode om erachter te komen welke workflow je het prettigste vindt en niet zozeer als een mogelijkheid om ‘gratis’ onderzoek te doen.

Ben je een blogger die SEO ernaast doet, zoals ik, dan raad ik Mangools (affiliate link) aan.

Mangools heeft ook een agency abonnement. Hiermee krijg je wel toegang tot meer data maar je krijgt niet meer functionaliteiten dan met een basic abonnement. Dit is vooral interessant als je zelf meerdere websites hebt, maar als ik een SEO consultant was zou het niet mijn voorkeur hebben.

Als je met een klein budget moet werken raad ik ook Mangools aan omdat het behoorlijk goedkoper is.

En als je helemaal geen geld kunt missen dan kan je altijd nog de Google Keyword Planner uitproberen.

hoofdstuk 4: zoekwoorden genereren en analyseren

Zoekwoorden genereren

Nadat je een bepaalde tool hebt gekozen in hoofdstuk 3 kan je de trefwoorden die je in hoofdstuk 2 hebt bedacht invoeren in de tool.

Ik maak gebruik van Mangools Premium.

De KWFinder genereert na het in voeren van een trefwoord maximaal 700 zoekwoorden.

De andere tools werken ongeveer hetzelfde.

Al geldt over het algemeen dat de duurdere tools inzicht geven in meer data.

Je krijgt in ieder geval inzicht in het zoekvolume en de moeilijkheid.

Er zijn meerdere manieren om de data te exporteren en te analyseren.

Er is niet perse een beste manier. Het is vooral welke workflow je het prettigste vindt.

Je kan er voor kiezen om in de tool zelf al te filteren en zo je lijst met potentiele zoekwoorden te verkleinen. Bijvoorbeeld door alleen zoekwoorden die makkelijk te ranken zijn te exporteren naar Excel als een CSV bestand om het daar verder te analyseren.

Een andere optie is om alles aan te vinken en het in Excel te filteren en analyseren.

Om een CSV bestand te openen in Excel moet je een leeg Excel bestand openen en in het lint naar Gegevens > uit tekst/CSV gaan.

Mijn aanpak is een soort combinatie beide.

In deze fase wil ik nog niet teveel kijken naar de data maar om de lijst ook niet onnodig groot te maken filter ik de lijst met zoekwoorden deels. Dit doe ik vooral handmatig door zoekwoorden eruit te halen waarvan ik gelijk zie dat ze geen potentie hebben.

Een zoekwoord als ‘avada 7.3’ heeft geen enkele waarde voor mij.

Avada is een WordPress thema (waar ik geen liefhebber van ben) en 7.3 staat hoogst waarschijnlijk voor een versienummer.

Van de 700 zoekwoorden die zijn gegenereerd zitten er genoeg van zulke zoekwoorden tussen waarvan ik gelijk zie dat ik er niets aan heb.

Zodra ik de zoekwoorden heb aangevinkt die wellicht interessant zijn voor mij voeg ik deze toe aan een lijst in de tool zelf.

Vervolgens ga ik nieuwe zoekwoorden genereren met andere trefwoorden en herhaal ik dit proces om zo uiteindelijk een lijst met potentiele zoekwoorden te exporteren naar Excel.

Als je voor een andere tool dan Mangools hebt gekozen ziet dit er mogelijk anders uit maar het analyseren van de lijst werkt volgens dezelfde principes.


Zoekwoorden analyseren

Welke tool je ook gebruikt, uiteindelijk heb je een lijst met veel zoekwoorden.

Het is echter onmogelijk om voor elk zoekwoord content te creëren en niet alle zoekwoorden zullen evenveel waarde hebben voor jouw website/bedrijf.

De volgende stap is daarom om de zoekwoorden te analyseren. Ik raad je alleen om dit in Excel te doen.

De belangrijkste factoren om naar te kijken zijn:

  • Zoekvolume
  • Moeilijkheid
  • Zoekintentie

Dit kan deels met de informatie uit de keyword research tool die je gebruikt. Daarnaast vergt het ook wat handmatig werk.

Optioneel kan je ook de volgende factoren meenemen in je analyse:

  • CPC (cost per click)
  • CTR (click through rate)
  • Potentie / relevantie
  • Positie in de klantreis

Ik ga ze nu 1-voor-1 verder toelichten:


Zoekvolume

Je wilt content maken waar mensen naar zoeken.

Over het algemeen geldt hoe hoger het zoekvolume is voor een zoekwoord, hoe meer bezoekers het je oplevert.

De tool die je gebruikt geeft je een goede indicatie hoe hoog het zoekvolume is.

Er zijn echter een aantal dingen waar je rekening mee moet houden.

1. Zoekvolume hangt erg af van in welke markt je actief bent.

Er zijn nou eenmaal meer mensen die zoeken naar manieren om af te vallen dan mensen die opzoek zijn naar een zonnepaneel.

Om dus te oordelen of een bepaald zoekwoord genoeg zoekvolume heeft, is het belangrijk om in je achterhoofd te houden wat een hoog zoekvolume is voor jouw doelgroep.

Voor sommige niches is een zoekvolume van 1000 heel hoog, terwijl in andere niches 100.000 keer per maand op iets gezocht wordt.

Het is daarom belangrijk om te kijken wat hoog en laag is voor jou, zodat je het goed kan vergelijken.

2. Daarnaast moet je je niet blind starten op dit getal.

Dit is een fout die ik vroeger zelf maakte. Als een zoekwoord een te laag zoekvolume had, streepte ik het van mijn lijst af.

Als je een stuk content schrijft, is het handig om een bepaald focus zoekwoord in gedachte te hebben. Dit is het zoekwoord die het best verwoord waar jouw tekst over gaat.

Dit betekend echter niet dat dit het enige zoekwoord is waar jouw artikel mee te vinden zal zijn in een zoekmachine.

Stel je hebt een tekst over zonnepanelen en je focus zoekwoord is ‘beste zonnepanelen’.

In deze tekst heb je bijvoorbeeld ook een alinea die gaat over de opbrengsten. Je kan dan ook vindbaar zijn op het zoekwoord ‘opbrengst zonnepanelen per maand’.

Het zoekvolume van je focus keyword is wel een belangrijke indicatie om te oordelen of het een waardevol zoekwoord voor je is, maar streep het niet direct door als het zoekvolume laag is.

3. Tenslotte is het belangrijk om te beseffen dat als X aantal mensen zoeken op ‘zonnepanelen’, dit niet betekend dat je zoveel bezoekers kan verwachten.

Als je bovenaan de eerste pagina van het zoekresultaat staat, kan je vanzelfsprekend meer bezoekers verwachten dan als je onderaan staat.

Maar de hoeveelheid advertenties spelen hierin ook een belangrijke rol.

Het is daarom belangrijk om handmatig naar het zoekresultaat te kijken.

Als een zoekwoord uit mijn lijst een hoog zoekvolume heeft en ik in de zoekresultaten een heel veel advertenties zie, dan weet ik dat dit zoekwoord geen prioriteit voor mij heeft.

Als je zelf adverteert voor een bepaald zoekwoord is het uiteraard voordelig om ook proberen zo hoog mogelijk in de organische resultaten te komen.

Maar als ik veel advertenties zie rondom een zoekwoord, dan weet ik dat ookal rank ik goed met dit zoekwoord, het alsnog weinig bezoekers op zal leveren.

Hetzelfde geldt als je allemaal ‘Mensen vragen ook’ boxen ziet.

En helemaal als Google zelf het antwoord al geeft.

Het zoekwoord ‘calorieën appel’ heeft bijvoorbeeld een best aardig zoekvolume.

Veel mensen zien echter al voordat ze op een zoekresultaat klikken het antwoord waar ze naar op zoek zijn.

Ondanks dat het zoekwoord dus best een aardig zoekvolume heeft, zal het relatief weinig bezoekers opleveren.

Mijn advies is dus om het zoekvolume uit de tool als indicatie te gebruiken, maar controleer handmatig de zoekresultaten om te oordelen of je een groot aandeel van het zoekvolume kan verwachten vanuit de organische resultaten.

Als je een lijst hebt met enorm veel zoekwoorden heb je waarschijnlijk geen tijd en/of zin om dit bij ieder zoekwoord handmatig te doen. In dat geval zou ik het alleen doen bij zoekwoorden met een relatief hoog zoekvolume.


Moeilijkheid

Alle bekende Keyword Research tools geven een bepaald cijfer hoe moeilijk het is om te ranken om een bepaald zoekwoord.

Dit is handig om te weten omdat je content wilt schrijven waarmee je ook daadwerkelijk kans maakt om hoog in de zoekresultaten te komen.

Iedere tool heeft zo zijn eigen manier om te berekenen hoe lastig het is.

Het resultaat kan dus ook behoorlijk verschillen per tool.

Mangools geeft het zoekwoord ‘zonnepaneel’ een score van 30:

En Ahrefs geeft hetzelfde zoekwoord een score van 39.

Meestal wordt er gekeken naar de hoeveel backlinks die websites op de eerste pagina van het zoekresultaat hebben en naar de autoriteit van die links om te oordelen hoe moeilijk het is.

Omdat de tools nogal in resultaat kunnen verschillen raad ik aan om gewoon 1 tool te gebruiken.

De tool die ik gebruik geeft een cijfer tussen de 0 en 100:

  • 0 – 14: Easy
  • 15 – 29: Still easy
  • 30 – 49: Possible
  • 50 – 69: Hard
  • 70 – 84: Very hard
  • 85 – 100: Don’t do it

Hoewel dit een goede indicatie biedt, raad ik aan om ook handmatig naar het zoekresultaat te kijken.

Volgens mijn tool heeft het zoekwoord ‘buikspieren’ een score van 18.

Als ik echter naar het zoekresultaat kijk zie ik websites als Wikipedia, het AD, Womenshealthmag, etc.

Allemaal websites met veel autoriteit.

Ondanks dat mijn tool dit als ‘still easy’ classificeert, zal het behoorlijk lastig zijn.

Ik check daarom bij zoekwoorden met relatief veel zoekvolume of er veel websites met veel autoriteit op de eerste pagina staan zoals Wikipedia, bol.com, nieuwswebsites, etc.

Het kan natuurlijk voorkomen dat bij een bepaald zoekwoord websites met veel autoriteit bovenaan staan, zonder dat ze veel content rondom dit zoekwoord hebben. Bijvoorbeeld omdat er nog gewoon weinig relevante content over te vinden is. In dat geval kan het een hoge score hebben qua moeilijkheid en toch mogelijkheden bieden om er mee te ranken als jij wel relevante content schrijft.

Daarnaast zijn er een aantal factoren waarmee je rekening kan houden bij het beslissen hoe moeilijk het is om te ranken voor een bepaald zoekwoord.

De belangrijkste factoren zijn:

  • De status van je website: voor een nieuwe website met amper content kan een bepaald zoekwoord moeilijk te ranken zijn, terwijl hetzelfde zoekwoord voor een website die al veel content (en autoriteit) heeft makkelijk kan zijn.
  • De kwaliteit en relevantie van je content: als jij een veel uitgebreidere en kwalitatief betere tekst op jouw website hebt, kan je hoger ranken dan websites met veel autoriteit. Dus ondanks dat de score wellicht moeilijk is, kan je nog steeds boven ze eindigen in de zoekresultaten.
  • Jouw kennis/vaardigheden: veel zal ook afhangen van jouw kennis. Als jij veel kennis hebt van een onderwerp, dan zal je in staat zijn om betere content te schrijven dan je concurrentie. Je schrijfstijl heet hier natuurlijk ook invloed op.
  • Jouw SEO vaardigheden: voor iemand met veel kennis en/of ervaring op het gebied van SEO kan het makkelijker zijn om met een bepaald zoekwoord te ranken dan iemand die net begint met SEO.

Gebruik het cijfer uit de tool dus als indicatie, bekijk indien nodig de zoekresultaten zelf om de websites te beoordelen en kijk objectief naar jouw eigen website en vaardigheden.


Zoekintentie

De zoekintentie is de reden waarom mensen een bepaald zoekwoord invoeren.

Het doel van Google (en andere zoekmachines) is door een zo’n relevant mogelijk zoekresultaat te tonen.

Het is voor een zoekmachine van groot belang dat ze dit goed doen. Stel je krijgt continue resultaten getoond die niet overeenkomen met naar wat je opzoekt bent. Dan is de kans groot dat je voortaan gebruik maakt van een andere zoekmachine.

Dit betekent dus om bovenaan het zoekresultaat te komen bij een bepaald zoekwoord je content moet maken die overeenkomt met de zoekintentie.

De zoekintentie achterhalen is belangrijk omdat:

  • Het je inzicht geeft in wat voor content je moet creëren om een goede kans te maken om hoog te ranken.
  • Je weet welke zoekwoorden op je lijst interessant voor je zijn.

Bij sommige zoekwoorden spreekt de zoekintentie voor zich.

Iemand die zoekt op ”wandelschoenen kopen” heeft de intentie om iets te kopen.

Google zal daarom allerlei webshops tonen waar je wandelschoenen kan kopen.

Als je geen webshop hebt maar een blog over wandelen is de kans bijzonder klein dat je hoog gaat ranken met dit zoekwoord. Gebruikers zijn niet opzoek naar een blog met informatie over wandelschoenen, ze willen wat kopen.

Bij een zoekwoord als ”beste wandelschoenen” is dit juist precies andersom. Iemand die dat invoert is juist wel opzoek naar informatie.

Volgens Ahrefs zijn er de volgende zoekintenties:

  • Navigatie: iemand is opzoek naar een specifieke website. Iemand die zoekt op ”Facebook” is hoogst waarschijnlijk opzoek naar de website van Facebook.
  • Transsectioneel: iemand is opzoek om iets te kopen, bijvoorbeeld door te zoeken op ”wandelschoenen kopen”.
  • Informatief: iemand is opzoek naar informatie. Iemand die zoekt naar ”leukste wandelroutes Drenthe” is opzoek naar informatie over waar te wandelen.
  • Commercieel onderzoek: iemand wil eerst onderzoek doen voordat hij/zij een aankoopt doet. Bijvoorbeeld door te zoeken op ”Iphone review”.

De zoekintentie valt gemakkelijk te achterhalen door het zoekwoord in te voeren in Google en te kijken welke pagina’s in het zoekresultaat op de eerste pagina worden getoond.

Het kan voorkomen dat een zoekresultaat pagina’s toont met verschillende intenties. In dat geval kijk ik vooral naar de top 3-5 zoekresultaten.

Als ik zoek op ”buikspieroefeningen” krijg ik bijvoorbeeld alleen maar blogs te zien met informatie:

Wat ik daarom doe is een extra kolom toevoegen in Excel met daarin de zoekintentie.

In dit voorbeeld had ik dan ”Informatief” ingevuld bij dit zoekwoord.

Op deze manier kan je inzicht krijgen in welke zoekwoorden interessant zijn voor jou.

En je weet gelijk wat voor soort content je het beste kan creëren bij een bepaald zoekwoord.

Dit betekend overigens niet dat je per definitie altijd aan de zoekintentie moet houden. Je kan best ander soort content maken die kwalitatief dusdanig goed is dat je alsnog hoog rankt.

Als alleen een zoekresultaat vol met reviews staat, dan heeft het vrij weinig zin om te proberen met een product pagina te ranken op dat zoekwoord.

Ik hou het altijd bij een kolom met deze 4 zoekintenties, maar je kan het zo gedetailleerd maken als je zelf wilt.

Je kan bijvoorbeeld ook een kolom maken met ‘pagina type’ en daar invoeren wat voor type pagina vooral op de eerste pagina staat. Bijvoorbeeld blogartikelen, product pagina’s, categorie pagina’s etc.

Eventueel kan je er nog dieper op in gegaan door een kolom te maken waarin je aangeeft wat voor type content op de eerste pagina staat. Bijvoorbeeld een blog met lijstjes, reviews, handleidingen, nieuwsberichten, etc.

Als je goed naar het zoekresultaat kijkt van het voorbeeld met de buikspieroefeningen zie je dat het vooral ”lijstjes zijn”. 12 Beste buikspieren, 10 oefeningen, 5 makkelijke buikspieroefeningen, etc.

Dit betekent niet automatisch dat jij ook een ”lijstje” met oefeningen moet maken. Maar blijkbaar vindt Google dit soort content relevant bij dit zoekwoord.

En als je nog beter kijkt zie je in iedere titel staat dat het oefeningen voor thuis zijn.

Dit soort informatie kan je in aparte kolommen toevoegen in je Excel bestand.

Zoals ik eerder al zei doe ik dat niet. Ik vul alleen de zoekintentie in.

Echter op het moment dat ik besluit een artikel te schrijven, dan zoek ik nog een keer het zoekwoord op in Google om te kijken wat voor type content ik ga schrijven. Zie ik allemaal reviews bij een zoekwoord, dan ga ik ook een review schrijven.

Als het mijn doel zou zijn om te ranken op ”buikspieroefeningen”, dan zou ik in ieder geval een blog maken met daarin een lijstje. En hoogstwaarschijnlijk daaraan toevoegen dat het voor thuis is.

Je kan natuurlijk wel je eigen draai geven aan de inhoud van je artikelen en iets unieks proberen te maken.


CPC (Cost Per Click)

De CPC (cost per click) laat zien hoeveel adverteerders bereid zijn om te betalen per klik op een advertentie rondom een bepaald zoekwoord.

Dit is een goede indicatie om te zien of een zoekwoord waardevol is of niet.

De CPC van het zoekwoord ‘verzekering’ is $5,59.

Bedrijven zijn bereid om zoveel geld per klik te betalen omdat ze weten dat bezoekers waarschijnlijk meer geld opleveren dan dat ze kwijt zijn aan advertenties.

Je weet echter niet naar wat voor verzekering iemand opzoek is die op ‘verzekering’ zoekt. Autoverzekering is specifieker. Daarom zie je ook dat bedrijven bereid zijn om nog veel meer per klik te betalen bij dat zoekwoord.

Vaak geldt hoe hoger de CPC is, hoe groter de kans is dat bezoekers overgaan tot een conversie.

Een hogere CPC is een indicatie dat bezoekers voor een bepaald zoekwoord meer geld opleveren.

Mensen die zoeken op ‘mobiel abonnement’ leveren meer op dan mensen die zoeken op telefoonhoesje omdat het product waardevoller is.

Aan de andere kant zijn er ook zoekwoorden met een hoog zoekvolume maar een lage CPC.

Er wordt maandelijks vaak gezocht op ‘weer Amsterdam’.

Maar de mensen die daarop zoeken geven geen geld uit. Vandaar de lage CPC.

De CPC van een zoekwoord hoeft niet per definitie een reden te zijn om er wel of geen content voor te maken. Het is slechts een van de vele indicaties om te zien of een zoekwoord waardevol is. Beoordeel altijd hoe zinvol een bepaald zoekwoord is voor jouw website.

Verder is het belangrijk om te weten dat de CPC een moment opname is. Gebruikers kunnen continue bieden op hoeveel ze willen betalen per klik. Voor de meest recente CPC cijfers kan je het beste Google Ads gebruiken.


CTR (Click Through Rate)

CTR (Click Through Rate) is het aantal keer dat een zoekresultaat wordt gezien gedeeld door het aantal keer dat er daadwerkelijk op wordt geklikt.

Eerder in dit hoofdstuk in het stukje over zoekvolume heb je al gezien dat bij sommige zoekwoorden veel advertenties worden getoond of dat Google zelf al allerlei antwoorden laat zien.

In dat soort gevallen is de CTR voor de organische resultaten veel lager. Mensen zien het zoekresultaat maar klikken nergens op of op een advertentie.

Een zoekwoord kan dan veel zoekvolume hebben en zelfs een lage concurrentie, als maar een klein deel van de bezoekers op het organische zoekresultaat klikt heb je weinig aan een hoge ranking.

De tool die ik gebruik laat de CTR niet zien.

Ahrefs en Moz laten wel een geschat CTR voor organisch verkeer zien.

Ik maak dus zelf een inschatting door naar het zoekresultaat te kijken of organische zoekresultaten veel kliks op zullen leveren.

Als ik een zoekwoord zie waarvan ik weinig organisch verkeer verwacht streep ik het niet direct van mijn zoekwoordenlijst.

Het kan alsnog de moeite waard zijn om er content voor te creëren. Ik geef het alleen wat minder prioriteit.


Relevantie

De relevantie van een zoekwoord is belangrijk om te beoordelen of een zoekwoord de moeite waard is en hoeveel prioriteit het voor jou heeft.

Hiervoor is van belang dat je jouw bedrijf, website en de gebruikers goed begrijpt.

Als ik naar mogelijke zoekwoorden op het gebied van marketing zoek vind ik bijvoorbeeld het zoekwoord ”social media marketing”.

Een behoorlijk hoog zoekvolume, CPC geeft aan dat er best wat geld per klik wordt uitgegeven en de moeilijkheid is ”Still easy”.

Ik kan een waardevol stuk tekst schrijven over dit onderwerp.

Het probleem is alleen dat ik geen enkel dienst en/of product aanbied op het gebied van social media marketing.

Als het mij toch lukt hoog te ranken op dit zoekwoord, levert het maandelijks een behoorlijk aantal bezoekers op.

Alleen leveren deze bezoekers mij niet zoveel op.

En daarom is dit zoekwoord niet relevant voor mij.

Dat maakt het niet per definitie een nutteloos zoekwoord. Mensen die een artikel over dit onderwerp lezen en het een interessant vinden kunnen doorklikken naar andere artikelen die wel geld op kunnen leveren. Het heeft alleen geen prioriteit voor mij.

In het Excel bestand voeg ik nog een kolom toe met ”Relevantie” en geef de zoekwoorden een cijfer om te beoordelen hoe relevant ze zijn. Later zijn ze dan makkelijk te filteren.

Ik doe dit op een schaal van 0 (niet relevant) tot 3 (erg relevant) maar kies gerust je eigen manier uit.

Beoordeel dus objectief hoeveel potentie zoekwoorden hebben voor jouw bedrijf/website.

Omdat ik geen zin en tijd heb om ieder zoekwoord een cijfer te geven sla ik deze stap voor nu nog even over. Afhankelijk van hoe groot je lijst is kan je er voor kiezen om dit nu al wel te doen. Ik doe dit in hoofdstuk 5.


Positie in de klantreis

De klantreis wordt in de marketing de route genoemd die iemand aflegt voordat hij of zij tot aankoop over gaat

Als je in Google zoekt op ”customer journey funnel” zie je verschillende voorbeelden. Ze gebruiken allemaal andere namen voor de fases en het aantal fases verschilt ook geregeld, maar in principe komt het op het volgende neer:

  • Bewustzijn
  • Overweging
  • Conversie

Zoekwoorden die aan het begin van de klantreis staan hebben vaak een hoger zoekvolume en een lagere conversie.

Zoekwoorden aan het eind van de klantreis hebben vaak een lager zoekvolume en een hogere conversie.

Op mijn blog staat bijvoorbeeld een artikel over hoe je een WordPress thema moet kiezen. Mensen die zoeken op ”WordPress thema kiezen” of iets dergelijks zijn al bewust dat ze een thema nodig hebben.

In dit artikel leg ik uit waar je op moet letten bij het kiezen van een thema. Ik licht ook toe welk thema ik zelf gebruik en geef aan dat ik een commissie krijg als je besluit via mijn link hetzelfde thema te kopen.

Er zijn echter tienduizenden thema’s, waaronder vele gratis. Het percentage lezers dat besluit gebruik te maken van mijn affiliate link is niet groot.

Als ik echter een artikel zou schrijven met als focus zoekwoord ”Thema .. review” dan is de kans veel groter dat mensen overgaan tot een conversie. Het zoekvolume bij zo’n soort zoekwoord is veel kleiner, maar mensen kennen het thema al en nemen het al in overweging.

Persoonlijk hou ik echter de positie van de klantreis niet bij omdat ik alleen maar een blog heb.

Iemand die zoekt op ”Eigen website maken” is opzoek naar een manier om zijn eigen website te maken. Dit zou ik dan kunnen classificeren als iemand die aan het begin van zijn/haar klantreis staat.

Mijn website gaat voornamelijk over WordPress en misschien wil diegene wel een website maken op een andere manier. ”Je eigen WordPress website maken” is volgens deze gedachte een zoekwoord dat al verder in de klantreis staat.

Maar het voordeel van bloggen is juist dat je mensen doormiddel van je content door de verschillende fases van de klantreis kan leiden.

Er zijn genoeg mensen die zelf een website willen maken en nog nooit van WordPress hebben gehoord. Het is aan mij om die mensen te laten zien in mijn artikelen waarom WordPress een goede keuze voor hun kan zijn.

Ik beoordeel dus zoekwoorden alleen op relevantie (zoals eerder in dit hoofdstuk is uitgelegd) maar als de positie in de klantreis voor jou wel waardevol is kan je uiteraard een extra kolom toevoegen in je Excel bestand.

Wil je hier meer over weten dan raad ik je aan het artikel van Moz te lezen over Keyword Research for the Modern Customer Journey.


Huidige positie in de zoekresultaten

Als je al een website hebt met content is het verstandig om ook bij te houden wat je huidige positie in de zoekresultaten is met bepaalde zoekwoorden.

Voor zoekwoorden uit je lijst waarmee je al bovenaan staat hoef je geen nieuwe content te creëren.

Zoekwoorden waar je al wel mee in de zoekresultaten staat, maar niet hoog genoeg zijn interessant.

Ik raad je aan om in dat geval de pagina te analyseren.

In sommige gevallen kan je proberen hoger in de zoekresultaten te komen door de huidige content te verbeteren en/of meer links naar je pagina te krijgen.

Als je een pagina hebt waarin het zoekwoord kort besproken wordt, waardoor je wel in de zoekresultaten staat maar niet hoog genoeg, kan het interessant zijn om een nieuwe pagina te maken die dieper op het onderwerp in gaat.

Stel je hebt een artikel over wandelroutes in Italië. Je bespreekt hierin kort de top 10 leukste wandelroutes.

Uit je zoekwoordonderzoek blijkt dat ”Wandelen in de dolomieten” een interessant zoekwoord is. En het blijkt dat je artikel hier al op rankt, alleen ver van de eerste pagina af.

Omdat je artikel iedere route kort behandeld is het wellicht niet verstandig om de huidige content dusdanig uit te breiden dat je bovenaan het zoekresultaat komt met dit zoekwoord.

In dat geval zou ik een aparte pagina die uitgebreid gaat over wandelen in de dolomieten. En vanuit het artikel over de ”top 10 leukste wandelroutes” door linken naar het nieuwe artikel voor meer informatie.

Wanneer het de moeite waard is om de rankings van een bestaande pagina te verbeteren of een nieuwe pagina te maken is een beslissing die je moet doen door logisch na te denken.

Het kan ook helpen om naar het zoekvolume van zoekwoorden te kijken. Als een zoekwoord een hoog zoekvolume heeft is het een indicatie dat je een aparte pagina wellicht interessanter is.

Het zou erg veel werk zijn om van ieder zoekwoord handmatig je positie op te zoeken. Zeker omdat er ook genoeg zoekwoorden zijn waar je überhaupt nog niet mee rankt of erg laag.

Bij de tool van Mangools die ik gebruik zit de app SERPwatcher (affiliate) inbegrepen.

Als je hier je domein invoert zie je op welke zoekwoorden je momenteel rankt en op welke positie.

Je kan hier ook handmatig zoekwoorden invoeren waarvan je de ranking wilt weten. In het geval van deze blog (die nog niet zoveel content heeft) liet de tool niet alle zoekwoorden zien waar ik mee rank.

De andere software uit deze handleiding hebben een soortgelijke tool waarmee dit kan: Ahrefs (rank tracker), Semrush (position tracking) en Moz (rank tracking).

De lijst met huidige rankings exporteer ik naar Excel en open ik in hetzelfde Excel bestand waarin mijn lijst met zoekwoordonderzoek ook staat, alleen in een ander werkblad.

Ik heb op dit moment een Excel bestand met daarin:

  • Een werkblad met potentiele zoekwoorden. Dit zijn de zoekwoorden die zijn geëxporteerd uit de KWFinder. Op dit moment heb ik al meerdere kolommen toegevoegd aan dit bestand (zoekintentie en relevantie). Daar voeg ik nu nog een kolom aan toe met daarin de huidige positie. Voor het gemak van dit voorbeeld noem ik dit nu tabblad 1.
  • Op een apart tabblad plak ik de lijst met huidige rankings die ik uit de SERPWatcher heb geëxporteerd. Voor het gemak noem ik dit nu tabblad 2.

In de kolom met huidige rankings in tabblad 1 (in mijn geval kolom F) typ ik vervolgens de formule verticaal zoeken.

Als er een zoekwoord uit de lijst op tabblad 1 overeenkomt met een zoekwoord waarmee ik al rank (op tabblad 2, kolom A) dan zoekt Excel automatisch de bijbehorende huidige positie op (tabblad 2, kolom B) door verticaal te zoeken.

Dit is alleen de moeite waard als je website al op veel zoekwoorden rankt. Deze website heeft nog maar 13 blogs. In dat geval levert het onvoldoende waardevolle informatie op.

hoofdstuk 5: zoekwoorden groeperen en prioriteren

Het meeste werk van het zoekwoordonderzoek zit er nu op. Je hebt een lijst met allemaal zoekwoorden en je hebt data waarmee je deze kan filteren.

Zoekwoorden groeperen

Toen ik jaren geleden zoekwoordonderzoek deed, maakte ik per zoekwoord waar ik voor wou ranken een aparte pagina.

Tegenwoordig probeer ik de zoekwoorden zoveel mogelijk als onderwerpen te zien.

Ik heb bijvoorbeeld ook een blog die over Excel gaat. Als ik hier zoekwoordonderzoek voor doe zie ik onder andere de volgende zoekwoorden:

In plaats van een apart artikel te schrijven voor het zoekwoord ” Excel beveiligd blad opheffen” zie ik dit als onderdeel van het hoofdonderwerp ”Excel beveiligen”.

In dit geval is het vrij duidelijk dat het allemaal over het zelfde onderwerp gaat. De zoekwoorden die ik hiervan wil gebruiken kunnen in dat geval een eigen alinea krijgen in het artikel.

Ik maak daarom nog een kolom aan in het Excel bestand met de onderwerpen.

Het is echter niet altijd net duidelijk als met het Excel beveiligen voorbeeld of je een zoekwoord als apart onderwerp moet zien of niet.

Als logisch nadenken geen antwoord geeft of iets een aparte pagina moet krijgen of niet kijk ik vooral naar het zoekvolume.

Er wordt bijvoorbeeld maar 20x per maand gezocht op ”Excel beveiligen alleen lezen” en 250x op ”Excel beveiligen”.

Als de verschillen zo groot zijn, zou ik geen aparte pagina maken.

Stel je hebt een fitness blog.

Je doet zoekwoordonderzoek en je hebt de volgende zoekwoorden in je lijst.

Het hoofdonderwerp is ”Buikspieren trainen”, waar 4000x per maand op wordt gezocht.

Op ”planken” wordt maar 50x gezocht. In dat geval zou ik niet zo snel een apart artikel schrijven over planken, maar het een onderdeel laten zijn van het hoofdonderwerp.

”Buikspieren na trainen na zwangerschap” zou ook een onderdeel van dit hoofdonderwerp kunnen zijn.

Echter als je bij elkaar optelt hoe vaak er op ”Buikspieren trainen na zwangerschap”, ”buikspieren zwangerschap”, ” buikspieren na zwangerschap” en ”buikspieren na bevalling” wordt gezocht kom je al op 1290x per maand.

Dat is dusdanig veel dat ik zeker een apart artikel over dit onderwerp zou schrijven.

Probeer dus zoekwoorden te groeperen in onderwerpen door logisch na te denken en indien nodig naar zoekvolume te kijken.

Om het filteren later makkelijker te maken voeg ik 2 kolommen toe aan het Excel bestand.

In 1 kolom voer ik het onderwerp van het zoekwoord in.

En in de andere kolom typ ik alleen een X als het zoekwoord het hoofdonderwerp is.

Door in kolom B vervolgens te filteren op ”x” zie je alleen de zoekwoorden die zelf het hoofdonderwerp zijn.

Als ik die filter weghaal en in kolom C bijvoorbeeld filter op ”Zelf WordPress website maken”, dan zie ik alle zoekwoorden die bij dat onderwerp horen.

Misschien heb je in hoofdstuk 4 de zoekwoorden al een cijfer gegeven hoe relevant ze voor jou zijn.

Ik doe dit nu pas omdat ik geen zin heb om ieder zoekwoord een apart cijfer te geven.

Omdat nu duidelijk gemarkeerd zijn wat de hoofdonderwerpen zijn, geef ik alleen deze een cijfer op een schaal van 0 tot 3.


Zoekwoorden prioriteren

Nu het onderzoek gedaan is blijft de vraag over voor welke zoekwoorden je als eerst content gaat maken.

Het ligt voor de hand om je eerst te richten op de zoekwoorden met een hoog zoekvolume, lage concurrentie en die een grote kans op een conversie hebben.

Je zult echter merken dat meestal de zoekwoorden met een hoog zoekvolume ook een hoge concurrentie hebben. En dus moeilijker te ranken zijn.

Het is altijd een persoonlijke afweging waar je het eerst voor gaat.

Beginnen met zoekwoorden met een hoog zoekvolume en hoge concurrentie omdat het sowieso tijd nodig heeft om om te ranken met een hoge concurrentie en je dus het liefst zo snel mogelijk de content online hebt staan hiervoor.

Of beginnen met zoekwoorden met een lage concurrentie en een lager zoekvolume, zodat je in ieder geval al wat bezoekers krijgt op kortere termijn.

Ik heb geen antwoord op de vraag wat je het beste kan doen.

Mijn strategie is om eerst een stuk of 20 pagina’s te maken voor onderwerpen met een lage concurrentie.

Ik geloof er zelf niet zo in dat je gaat ranken op zoekwoorden met een hoge concurrentie met een nieuwe website.

Daarom schrijf ik eerst artikelen met een lage concurrentie, in de hoop dat deze artikelen wat links krijgen en daardoor de autoriteit van mijn website verhoogd wordt.

Mijn prioriteit bij een nieuwe website zijn dus zoekwoorden met een lage concurrentie. Het liefst met zo’n hoog mogelijk zoekvolume en/of zo relevant mogelijk voor mijn website.

Ik doe dit op schaal van 0 (geen prioriteit) tot 3 (hoge prioriteit).

Voor een nieuwe website prioriteer ik de zoekwoorden als volgt:

  • 3: hoog zoekvolume en/of een grote kans tot conversie in combinatie met een lage concurrentie
  • 2: laag zoekvolume en/of een grote kans tot conversie in combinatie met een lage concurrentie
  • 1: hoog zoekvolume en/of een grote kans tot conversie in combinatie met een hoge concurrentie
  • 0: laag zoekvolume en/of een kleine kans tot een conversie

Als ik eenmaal wat content heb (en autoriteit) prioriteer ik de zoekwoorden als volgt:

  • 3: hoog zoekvolume en/of een grote kans tot conversie in combinatie met een lage concurrentie
  • 2: hoog zoekvolume en/of een grote kans tot conversie in combinatie met een hoge concurrentie
  • 1: laag zoekvolume en/of een grote kans tot conversie in combinatie met een lage concurrentie
  • 0: laag zoekvolume en/of een kleine kans tot een conversie

Kies gerust je eigen manier van prioriteren. Dit is slechts een voorbeeld van hoe ik het doe.

hoofdstuk 6: contentstrategie

Je weet nu welke zoekwoorden mensen gebruiken en je hebt inzicht voor welke zoekwoorden je al eerst content wilt maken.

Maar hoe zorg je er voor dat je daadwerkelijk gaat ranken voor deze zoekwoorden?

Ondanks dat een tool zegt dat makkelijk is om ergens op te ranken, het blijft lastig om de eerste posities in de zoekresultaten te bereiken.

In het verleden was de gedachte dat je gewoon zo veel mogelijk het focus zoekwoord in je tekst moest verwerken om de top te bereiken.

Er zijn zelfs SEO plugins die het percentage aangegeven van hoe vaak het zoekwoord in de tekst voor komt.

Ik raad je af om te proberen zo vaak mogelijk het zoekwoord in je tekst te verwerken.

Om zo hoog mogelijk te ranken moet de focus liggen op kwalitatief goede teksten liggen.

Probeer een onderwerp uitgebreid te behandelen. Steek tijd in de content die je maakt.

Google wil zo relevant mogelijke zoekresultaten tonen aan de gebruikers.

Zorg er dan ook voor dat de content die je maakt informatief en bruikbaar is voor de lezer. Content die antwoord geeft op de vragen die mensen hebben.

Schrijf in ieder geval altijd voor mensen en niet voor robots. Zinnen waar je onnodig zoekwoorden in probeert te verwerken lezen niet prettig.

Als ik content maak voor een zoekwoord dan bedenk ik 1 ‘hoofd zoekwoord’ van de tekst. Dit is het belangrijkste zoekwoord van het artikel dat ik schrijf en omschrijft het onderwerp het beste.

Dit zoekwoord gebruik ik alleen wanneer het relevant is. Ik probeer het in ieder geval op de volgende plekken te gebruiken:

  • In de headline (H1) van de pagina/bericht.
  • In de URL. Ik probeer de URL’s kort te houden maar wel het zoekwoord er in te verwerken. De URL maak ik korter dan de headline die standaard wordt overgenomen in WordPress.
  • In de inleiding van het artikel.
  • In de titel van de meta discription en optioneel in de tekst zelf.

Interne links zijn belangrijk voor SEO en de gebruikerservaring van de lezers. De woorden waar je op klikt om naar een andere pagina te gaan wordt de anchor tekst genoemd.

Eerder in deze handleiding had ik een interne link naar artikel over WordPress thema’s geplaatst.

In dit voorbeeld is ”WordPress thema” de anchor tekst.

Het zoekwoord voor het artikel waar ik naar link waar ik op gevonden wil worden is ”WordPress thema”. Vandaar dat ik dit zoekwoord ook gebruik in de van de link.

Probeer zoekwoorden in de anchor tekst te verwerken maar let er wel op dat je tekst goed leesbaar blijft.

Als er afbeeldingen in het artikel voorkomen kijk ik of er een zoekwoord gebruikt kan worden in de afbeeldingsnaam en de ALT tekst. Dit doe ik nogmaals alleen wanneer het relevant is. Als de afbeelding iets anders toont, ga ik niet alsnog een zoekwoord als ALT tekst gebruiken.

In de H2 en H3 koppen van het artikel probeer ik ook zoekwoorden te verwerken. Dit zullen meestal andere zoekwoorden zijn dan het ‘hoofd zoekwoord’.

Eerder in deze handleiding heb ik een voorbeeld gegeven over een artikel over Excel beveiligen. Ik ga dan niet ook in de H2/H3 koppen dit zoekwoord verwerken maar kies dan bijvoorbeeld voor ”Excel blad beveiliging opheffen”.

Ik wil graag nog de nadruk leggen op twee dingen:

Probeer niet zo veel en zo snel mogelijk content te maken rondom zoekwoorden. Het is beter om minder content te hebben die kwalitatief erg waardevol zijn dan maar zoveel mogelijk teksten te schrijven.

Het doel moet altijd zijn waardevolle content te maken.

Dit levert je dan hopelijk ook backlinks op naar je artikel waardoor de autoriteit van je website wordt vergroot. Dit gaat je helpen hoger te komen in de zoekresultaten.

Het is wellicht een beetje vreemd na een lang artikel over het doen van zoekwoordonderzoek maar..

Je hoeft niet alleen maar content te maken op basis van je zoekwoorden.

Ongeacht wat allemaal uit de data blijkt, blijf ook content schrijven over dingen die je graag wilt zeggen.

hoofdstuk 7: websites over zoekwoordonderzoek

De tools die ik aanraad in dit artikel hebben ook allemaal een eigen handleiding over hoe je zoekwoorden kan onderzoeken.

Als je meer wilt leren over dit onderwerp kan ik deze absoluut aanraden.

Zeker als je met 1 van deze tools aan de slag wilt.

Nawoord

Zoekwoordonderzoek is niet lastig, het kost alleen wel wat tijd en moeite.

Je hoeft alleen maar een trefwoord in te voeren om te starten:

Ik hoop oprecht dat deze handleiding leerzaam voor je is geweest. Daarnaast proberen we allemaal om iets bij te verdienen, ik ook. Vandaar dat bovenstaande box mijn laatste affiliate link van het artikel bevat.