SEO voor WordPress deel 1 – Inleiding

Hoe zorg je ervoor dat je website beter vindbaar wordt in Google?

Deze vraag heb ik in de loop der jaren vaak gehoord.

Heb jij je deze vraag ook wel eens afgevraagd?

Naast dat mensen mij deze vraag vaak hebben gesteld, heb ik mijzelf dit ook geregeld afgevraagd.

Je begint een website maar de bezoekers blijven uit.

Misschien denk je dat Google je website niet ziet.

In werkelijkheid staat je website wel in de zoekresultaten, maar ergens zo ver naar achteren dat het alsnog geen bezoekers oplevert.

Je wilt er dus voor zorgen dat je website hoger in de zoekresultaten komt te staan.

Maar hoe doe je dit?

Dit proces wordt in de marketing Search Engine Optimization genoemd. Zoekmachine optimalisatie in het Nederlands.

Vaak wordt voor het gemak de afkorting SEO gebruikt. Dat zal ik in dit artikel vanaf nu ook doen.

In een serie van artikelen wil ik uitzoeken hoe je ervoor kan zorgen dat je website beter vindbaar wordt in Google.

De basis principes zullen voor elke website hetzelfde zijn, maar omdat ik zelf WordPress gebruik voor mijn websites heb ik besloten om ook specifieke tips voor WordPress in deze serie te verwerken.

Vandaar dat deze serie SEO voor WordPress heet, maar ook als je je website op een andere manier heb gemaakt kan je hopelijk genoeg dingen leren.

Dit is het eerste artikel van de serie en zal dienen als inleiding.

In dit artikel vertel ik wat meer over mijzelf en mijn ervaring met SEO, waarom ik deze serie ben begonnen en wat je in het vervolg kan verwachten. Het zal nog niet gaan over hoe SEO daadwerkelijk werkt.

Mijn ervaring met SEO

In 2011 moest ik voor mijn studie een stageplek zoeken. Het viel mij toen al op dat de meeste bedrijven opzoek waren naar een online marketing stagiair.

Tijdens mijn studie kreeg ik echter alleen onderwijs in traditionele vormen van marketing. Van online marketing wist ik dan ook vrijwel niets.

Voor een hobby had ik al eens een blog gemaakt met WordPress.

Met een naderende deadline om een stageplek te vinden en meerdere keren afgewezen te zijn, besloot ik tijdens een sollicitatiegesprek te benoemen dat ik ervaring had met WordPress.

Dit werkte blijkbaar want ik werd gelukkig aangenomen. In de vacature tekst stond dat ik onder andere mee ging helpen met de social media, e-mailmarketing en SEO.

Om mij voor te bereiden had ik in de zomer voor dat ik moest beginnen een boek genaamd ‘Zoekmachine optimalisatie’ gelezen.

Ik wist nooit zo goed wat ik wou gaan doen na mijn studie maar tijdens deze stage kwam ik erachter dat ik SEO leuk vond.

Ik besloot meerdere blogs te beginnen om zowel mijn WordPress kennis/ervaring te vergroten en tegelijk mijn SEO kennis daar op toe te passen en zo meer ervaring op te doen.

Dit heb ik een aantal jaar gedaan. Na verloop van tijd kreeg ik last van mijn polsen en het vele typen van teksten hielp daar niet bij.

Een combinatie van factoren zorgden ervoor dat ik SEO minder leuk begon te vinden en ik besloot er uiteindelijk in 2014 mij te focussen op WordPress en andere vormen van online marketing.

Over deze serie

Omdat ik vaak dezelfde vragen krijg over SEO was ik eerst van plan om een artikel te schrijven over wat ik momenteel weet.

Ik ben uiteraard niet alles vergeten wat ik eerder heb geleerd. Ik weet nog steeds hoe belangrijk goede content is. Ik heb daarom altijd veel teksten proberen te schrijven voor mijn blogs.

Door dit structureel toe te passen heb ik blogs gemaakt die veel bezoekers uit Google krijgen. Maar SEO is natuurlijk meer dan alleen teksten schrijven.

Ik heb daarom besloten mij opnieuw te verdiepen in SEO, zodat ik mijn blogs die het al goed doen in Google verder kan optimaliseren en beginnende blogs (zoals deze) vanaf het begin gelijk goed neerzetten.

Omdat ik (hopelijk) steeds beter word in SEO lijkt het mij zinvoller om een serie van artikelen te maken waarin ik mijn vooruitgang laat zien.

Ik zal eerst veel lezen om mijn kennis te vergroten en daarna de kennis toepassen op nieuwe en bestaande websites.

Om de zoveel tijd zal ik een artikel plaatsen met onder andere:

  • Wat ik heb geleerd
  • Waar ik mijn kennis heb opgedaan
  • Hoe ik het toepas op mijn eigen websites
  • De progressie van de vindbaarheid

Het is mijn doel om ervoor te zorgen dat mijn websites beter vindbaar worden. Aangezien dit het eerste artikel is heb ik eerlijk gezegd geen idee in hoeverre dit gaat lukken.

Mocht ik na verloop van tijd weinig vooruitgang boeken, hoop ik alsnog dat deze serie leerzaam is omdat je dan ziet hoe het niet moet.. maar daar ga ik nu nog niet vanuit.

SEO leren

Mijn ervaring is dat je online marketing op meerdere manieren kan leren. Dit zal hoogst waarschijnlijk ook van toepassing zijn specifiek om SEO leren.

  • Boeken: er zijn veel boeken geschreven over SEO.
  • Werk: ga bij een (marketing) bedrijf werken waar al SEO experts werkzaam zijn.
  • Online content: er zijn tegenwoordig zoveel goede websites te vinden waar je online marketing kan leren.
  • Cursussen: er zijn ook veel (online) cursussen te vinden over online marketing.

Boeken:

Hoewel ik vroeger mijn kennis heb opgedaan aan de hand van boeken heeft dat niet meer mijn voorkeur. Mijn ervaring is dat boeken over online marketing al snel gedateerd zijn.

Werk:

Ik denk dat de effectiefste manier om SEO te leren is door bij een bedrijf te gaan werken waar al SEO experts werkzaam zijn. Je krijgt dan een goed beeld hoe zij dingen doen en hun beweegredenen daarachter. Omdat ik niet de intentie heb om van SEO mijn werk te maken en ik dit naast mijn huidige werkzaamheden doe, zal ik zelf geen gebruik maken van deze optie.

Heb je echter de ambitie om SEO expert te worden dan is deze optie zeker het overwegen waard. Tijdens mij stage heb ik in korte tijd meer geleerd over SEO dan in een zomer boeken lezen.

Online content:

Dit zal de manier zijn die ik vooral zal gebruiken. Er zijn zoveel goede websites over online marketing. En ik ga er vanuit dat veel SEO experts ook een eigen website hebben met een blog waar veel waardevolle informatie te vinden is.

Probleem voor nu is alleen dat ik die nog niet ken. Toen ik in 2014 geen zin meer had in SEO, ben ik ook gestopt met het lezen van websites hierover. Ik wil voor deze serie gebruik maken van een aantal goede bronnen, maar deze zal ik dus eerst moeten zoeken.

De informatie die Google zelf schrijft lijkt mij een goed beginpunt, daarom begin ik met de volgende bronnen te lezen:

In latere artikelen hoop ik meer goede bronnen te hebben gevonden om met je te kunnen delen.

Online cursussen:

Met een online cursus kan je op een gestructureerde manier in korte tijd een vaardigheid onder de knie krijgen. Het voordeel is dat je niet zelf overal wat informatie vandaan hoeft te halen.

Er zijn veel online cursussen te vinden over (online) marketing en dus ook specifiek over SEO. Het mooie hiervan is dat er ook genoeg gratis cursussen zijn.

Ik heb zelfs meerdere gratis cursussen gevolgd over online marketing die waardevoller waren dan veel betaalde cursussen.

Zodra ik een of meerdere goede cursussen over SEO heb gevonden zal ik die ook in een later artikel met je delen.

Oefenen:

Ik zal dus vooral mijn kennis opdoen aan de hand van online content en cursussen. Kennis hebben is goed, maar vooral van het daadwerkelijk toepassen van de kennis en kijken wat voor jou werkt is leerzaam. Ik zal daarom de kennis toepassen op meerdere websites die ik bezit en de resultaten hiervan verwerken in latere artikelen.

Waarom SEO?

Voordat ik dit artikel beëindig is het wellicht zinvol om je zelf af te vragen of SEO iets voor jou is.

Uiteindelijk is SEO ook alleen maar een manier om bezoekers naar je website te trekken.

En als je een bedrijf hebt wil je hoogst waarschijnlijk dat dit zoveel mogelijk leads zijn.

SEO is een manier om dat te doen, maar je kan ook gebruik maken van bijvoorbeeld advertenties, affiliate marketing of social media/influencers.

Het nadeel van SEO is dat als je teksten schrijft voor je website je niet onmiddellijk resultaat ziet. Het heeft tijd nodig voordat Google je website je website hoger in de zoekresultaten toont.

Hoe lang dit duurt en hoe lastig dit is zal verschillen per zoekwoord.

Als je bovenin Google wilt komen te staan op een zoekwoord met veel concurrentie, dan kan je er vanuit gaan dat het veel werk gaat kosten.

Als je concurrentie al jarenlang een website heeft met veel content, dan zal je zelf ook echt veel tijd en moeite moeten steken in grote hoeveelheden kwalitatief goede content.

Met advertenties zie je daarentegen direct resultaat. Je maakt een advertentie voor een zoekwoord en je bent meteen vindbaar. Ook hiervoor geldt hoe hoger de concurrentie per zoekwoord, hoe meer geld je kwijt bent per klik.

De reden dat ik fan ben van veel content schrijven is omdat het op langer termijn echt goed werkt. Ik heb websites waar ik jaren geleden content voor heb geschreven en die leveren nog steeds iedere maand tienduizenden gratis bezoekers op. Om het zelfde te bereiken met advertenties zou ik waarschijnlijk niet kunnen veroorloven.

Daarbij helpt goede content op je website ook bij het vergroten van je autoriteit en het converteren van bezoekers in leads. En je helpt je bezoekers natuurlijk door ze waardevolle content te geven.

Je kan uiteraard ook adverteren op social media, maar als iemand op Google zoekt naar een antwoord op een vraag en jouw website komt naar voren, dan komt die met een hele andere instelling op je website terecht dan als je hem stoort met een advertentie terwijl hij probeert te ontspannen op social media.

Zonder te weten hoeveel je kwijt bent aan advertenties is het lastig om te zeggen wat voor jouw specifieke situatie het meest voordelig is: SEO of advertenties. Of wellicht een combinatie van beide.

Zoek dit dus eerst uit en maak daarna de beslissing wat voor jou het beste is. Afhankelijk van hoeveel tijd je hebt en hoe leuk je schrijven vindt kan je daarna beslissen om het zelf te doen of het uit te besteden.

Wellicht dat ik in een later artikel wat meer kennis heb en duidelijker de voor-en nadelen kan uitleggen zodat je wat beter een afweging kan maken.

Voor nu ga ik eerst kennis opdoen over de basis principes van SEO en deze in een volgend artikel met je delen.