KWFinder review: gebruiksvriendelijke SEO tools van Mangools

In dit artikel kan je mijn review over de KWFinder tool van Mangools lezen.

KWFinder helpt mij om een succesvolle content strategie te bedenken. Zonder gebruik te maken van SEO tools is het lastig een beeld te krijgen hoe je content presteert in Google. Met KWFinder daarentegen is het erg gemakkelijk om zoekwoorden te vinden die interessant zijn voor jouw website en je kan eenvoudig je concurrentie analyseren.

Er zijn meerdere manieren waarmee je het bezoekersaantal van je website kan vergroten. Bijvoorbeeld met advertenties en/of social media.

Mijn voorkeur gaat altijd uit naar content schrijven en er zo voor zorgen dat mensen mijn website vinden in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google.

Je voorkomt hiermee hoge kosten voor advertenties en je levert tegelijk waardevolle informatie aan jouw doelgroep. Dezelfde strategie pas ik toe op deze website die je nu leest.

Overweeg je dezelfde strategie toe te passen (of doe je dit al) en wil je SEO tools gebruiken om je kans op succes te vergroten? Lees dan mijn review om te kijken of KWFinder geschikt is voor jou.

In deze review ga ik onder andere in op de volgende aspecten:

  • Hoe KWFinder werkt
  • Welke problemen je op kan lossen met deze tool
  • De voor- en nadelen
  • Welke SEO tools er nog meer zijn naast KWFinder
  • Voor wie deze tools het meest interessant zijn en voor wie juist niet
  • De kosten en hoe dit zich verhoudt tot de alternatieven
  • De kwaliteit van de support

samenvatting

KWFinder maakt onderdeel uit van een SEO toolset van Mangools.

Met de KWFinder app kan je op een eenvoudige manier zoekwoorden onderzoeken. Je kan hiermee snel zoekwoorden vinden om content voor te maken en inzicht krijgen op welke zoekwoorden jouw concurrentie rankt.

Met de overige apps kan je analyseren hoe lastig het is om op de eerste pagina van Google te ranken, je ranking voor verschillende zoekwoorden bijhouden en je linkprofiel bekijken.

Een aanrader voor mensen die op zoek zijn naar uiterst gebruiksvriendelijke en functionele SEO tools. De data die deze tools opleveren is makkelijk te begrijpen, zelfs voor beginners.

Prijzen starten vanaf €29,90 per maand en daarmee heeft het een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding.

Disclaimer: in dit artikel wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit houdt in dat als je besluit een aankoop te doen via mijn link, ik daar een commissie voor ontvang. Dit kost jou niets extra’s.

Ik waardeer het enorm als je gebruik maakt van mijn links. Dit maakt het voor mij mogelijk om veel tijd te steken in dit soort artikelen. Mocht je hier geen gebruik van willen maken dan kan je de verschillende tools ook opzoeken in Google.

Wat is KWFinder?

Als je een website hebt gemaakt, dan wil je natuurlijk ook graag dat mensen van het bestaan van jouw website afweten.

Niets is vervelender dan veel tijd steken in het schrijven van content, om er vervolgens achter te komen dat je website amper bezoekers heeft.

Veel mensen maken gebruik van Google als zij op op het internet op zoek zijn naar informatie. Als je wilt dat jouw website hoog in de zoekresultaten wordt getoond is het belangrijk dat je inzicht krijgt in welke zoekwoorden worden gebruikt. Met deze kennis kan je content maken en optimaliseren rondom zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt.

De eenvoudigste manier om dit inzicht te krijgen is door gebruik te maken van een Keyword Research tool.

En dat is precies wat KWFinder is.

Een tool waarmee je onder andere kan achterhalen hoe vaak er gemiddeld per maand op een zoekwoord wordt gezocht en hoe moeilijk het is om hiermee hoog in de zoekresultaten te komen.

KWFinder is ontwikkeld door een bedrijf genaamd Mangools. In 2014 hebben zij de eerste versie van KWFinder gelanceerd.

In de loop der jaren heeft dit zich ontwikkeld tot een SEO toolset dat uit 5 apps bestaat, namelijk:

  • KWFinder
  • SERPChecker
  • SERPWatcher
  • LinkMiner
  • SiteProfiler

KWFinder is de app die ik veruit het meest gebruik en die ik het meest waardevol vind. Deze review zal ook grotendeels over KWFinder gaan. Aan het einde ga ik nog wel kort in op de overige apps, omdat deze zeker van pas komen bij het optimaliseren van je website.

Hoe werkt Kwfinder?

Zodra je inlogt bij Mangools zie je in het dashboard de verschillende apps.

Mangools dashboard

Vanuit hier kan je eenvoudig de app openen die je wilt gebruiken.

Mangools heeft 3 verschillende abonnementen (daarover later meer). Ieder type abonnement heeft dezelfde functies, het verschil zit in de gebruikslimieten.

Met het abonnement dat ik gebruik kan ik bijvoorbeeld 500x per 24 uur een zoekwoord invoeren.

In het dashboard zie je in 1 oogopslag per app hoeveel er nog over is van jouw limiet voor een dag.

Eenmaal de KWFinder app geopend kan je beginnen met het doen van zoekwoordonderzoek.

1. Zoeken met een trefwoord

KWFinder is erg makkelijk om te gebruiken. Natuurlijk moet je het onderwerp waar jouw website over gaat wel kennen als startpunt.

Selecteer het tab ”Search Keyword”, selecteer de locatie en taal, en klik vervolgens op ”Find keywords”.

KWFinder beginscherm

Heb je een website over Yoga, dan kan je natuurlijk beginnen met te zoeken op dit trefwoord.

KWFinder genereert vervolgens allemaal zoekwoorden rondom dit trefwoord.

Om het maximale uit de tool te halen helpt het dus wel als je het onderwerp van jouw website goed kent. Ik weet bijvoorbeeld vrijwel niets van Yoga. Iemand die dat wel weet kan meerdere specifieke zoekopdrachten doen en is daardoor beter in staat meer potentieel interessante zoekwoorden te achterhalen.

KWFinder resultaat

Aan de linkerkant van het scherm zie je een lijst met zoekwoorden en aan de rechterkant zie je de SERP (de zoekresultaatpagina van Google) van het geselecteerde zoekwoord.

In dit voorbeeld heb ik het zoekwoord Yoga geselecteerd en aan de rechterkant zie je meteen tegen welke websites je het op moet nemen.

Je ziet een lijst met zoekwoorden op basis van 3 bronnen:

  1. Related keywords: zoekwoorden uit de database van Mangools
  2. Autocomplete: zoekwoorden uit de database van Google
  3. Questions: vragen uit de database van Google
KWFinder zoekopties

Standaard wordt er gezocht op ”Related Keywords”, maar door op ”Autocomplete” te klikken wordt er een nieuwe lijst met zoekwoorden getoond uit een andere database.

Meestal levert ”Autocomplete” mij meer zoekwoorden op, maar ik gebruik altijd beide opties.

”Questions” is in zoverre interessant dat je kan zien welke vragen mensen hebben rondom het ingevulde trefwoord. Je kan dan makkelijk content maken die antwoord geeft op vragen die mensen hebben. In de praktijk levert mij dit echter niet zo vaak nuttige vragen op.

Het fijne aan KWFinder is dat het niet alleen voor de hand liggende zoekwoorden toont met variaties van het ingevoerde trefwoord maar ook genoeg unieke zoekwoorden.

Als ik bijvoorbeeld zoek op ”Yoga oefeningen”, dan wordt ook een zoekwoord als ”Zonnegroet” getoond:

KWFinder unieke zoekwoorden

Zodra je met je muis over een bepaald zoekwoord gaat, kan je door op het pijltje dat verschijnt verder zoeken op dit trefwoord:

KWFinder gerelateerde zoekopdracht

Op deze manier kan je steeds dieper op een onderwerp in gaan en meer interessante zoekwoorden vinden.

Je kan hieronder een trefwoord invullen om het zelf uit te proberen.

2. Zoeken op een domein

Het is ook mogelijk om een domeinnaam in te voeren en te zien op welke zoekwoorden deze website rankt.

KWFinder zoeken op domein

Dit is vooral interessant doordat je hiermee kan zien op welke zoekwoorden je concurrentie rankt.

Als je zoekt op een trefwoord moet je zelf het trefwoord bedenken als input. In dit geval hoef je alleen maar een domeinnaam in te voeren.

Als voorbeeld voor deze review heb ik een bekende Amerikaanse business website ingevoerd.

KWFinder zoeken op domein

Vooral bij grote websites komen er niet gelijk interessante zoekwoorden naar voren, maar zie je vooral algemene zoekwoorden met een hoge concurrentie waar je niet zoveel mee kan.

Dit valt op te lossen door gebruik te maken van de filter optie.

Ik filter vooral op zoekvolume door zoekwoorden met een extreem hoog zoekvolume eruit te halen. Zoekwoorden zoals ”Whatsapp” heb je namelijk niets aan.

Ook kan het interessant zijn om te filteren op de positie in de zoekresultaten.

Als ik dat allemaal toepas op het voorbeeld van de Amerikaanse business website krijg je al een betere lijst met potentieel interessante zoekwoorden.

KWFinder filteren

Standaard zie je op welke zoekwoorden een website in de organische zoekresultaten rankt.

In sommige gevallen adverteert een website ook in Google Ads.

Door te switchen naar ”Paid Keywords” kan je zien bij welke zoekwoorden een website adverteert.

KWFinder betaalde resultaten

Toen ik voor het eerst over deze functie hoorde was ik gelijk heel enthousiast. Toch gebruik ik in de praktijk deze manier van zoeken zelden.

Mijn ervaring is dat wanneer ik dit toepas op websites die niet zoveel content hebben en/of nog niet zo lang bestaan, de lijst met zoekwoorden klein is.

Als ik dit bijvoorbeeld test met een website die van mijzelf is, krijg ik veel minder zoekwoorden te zien dan waar ik daadwerkelijk op rank.

Bij grote websites is het juist het tegenovergestelde. Dan krijg ik vaak een lijst met enorm veel zoekwoorden die ik echt moet filteren om er wat nuttigs uit te halen.

Omdat het echter een kleine moeite is om een aantal domeinnamen in te voeren en het in sommige gevallen wel interessante zoekwoorden oplevert, is het wel de moeite waard om het uit te proberen. Het werkt voor mij alleen niet zo makkelijk als ik had gehoopt.

Afhankelijk van de URL die je invoert doet de tool ook een aantal suggesties van soortgelijke websites. Hierdoor kan je dit proces gemakkelijk herhalen, ook als je niet op de hoogte bent van alle websites.

KWFinder website suggesties

Tip: je hoeft niet per definitie zoekwoorden te laten genereren waarmee een gehele website rankt. Je kan in plaats van een domeinnaam ook een specifieke URL invoeren, bijvoorbeeld van een blog artikel. Op deze manier heb je minder last van nutteloze zoekwoorden en blijft het overzichtelijker. Deze aanpak levert mij zinvollere inzichten op.

3. Zoekwoorden analyseren

Aan de linkerkant van je scherm zie je dus een lijst met zoekwoorden.

Om te bepalen welke zoekwoorden voor jou interessant zijn moet je deze eerst analyseren.

Dit kan je doen aan de hand van de statistieken.

SEO statistieken

Per zoekwoord zie je de volgende statistieken:

  • Trend: de trend van het zoekvolume van de afgelopen 12 maanden.
  • Het zoekvolume – het gemiddeld aantal keer dat er per maand op een zoekwoord wordt gezocht.
  • CPC – de kosten per klik in Google Ads.
  • PPC – de concurrentie in Google Ads.
  • Keyword Difficulty – hoe moeilijk het is om te ranken op de eerste pagina in de zoekresultaten.

Als er voor het ingevoerde trefwoord veel zoekwoorden zijn gegeneerd kan het helpen door de lijst eerst te filteren.

De Keyword Difficulty wordt weergegeven met een cijfer tussen de 0 en 100:

  • 0 – 14: Easy
  • 15 – 29: Still easy
  • 30 – 49: Possible
  • 50 – 69: Hard
  • 70 – 84: Very hard
  • 85 – 100: Don’t do it

Dit getal wordt berekend aan de hand van hoe sterk het linkprofiel is van de URL’s op de eerste pagina van het zoekresultaat.

Hoewel dit een goede indicatie geeft, raad ik aan om niet blind te varen op dit getal. De kwaliteit van de content speelt ook een erg grote rol in hoe hoog je rankt.

Aan de rechterkant van het scherm zie je meteen het SERP overzicht.

SERP overzicht

Deze functie bespaard mij veel tijd. In plaats van dat ik handmatig in Google zoekopdrachten moet uitvoeren, zie ik direct in de tool zelf hoe het zoekresultaat eruit ziet.

Als je bijvoorbeeld ziet dat websites met veel autoriteit zoals Wikipedia bovenaan staan, dan weet je dat het erg lastig gaat worden.

Per URL zie je aan de hand van een aantal statistieken hoe sterk het linkprofiel is.

Door op ”Analyse SERP” te klikken open je een andere app van Mangools, SERPChecker (daarover later meer), waarmee de zoekresultaatpagina verder kan worden geanalyseerd.

4. Zoekwoorden exporteren en groeperen

Als je eenmaal een lijst met zoekwoorden hebt kan je eenvoudig exporteren.

Stap 1: vink de zoekwoorden aan die je wilt bewaren.

zoekwoorden exporteren

Stap 2: indien je deze wilt exporteren naar je computer klik je op ”Export”. Je kan dan kiezen voor ”Copy to clipboard” maar hiermee exporteer je alleen de zoekwoorden, niet de bijbehorende data. Het is daarom aan te raden om te kiezen voor ”Export to CSV”. Je kan dan je lijst met zoekwoorden + alle bijbehorende statistieken openen in bijvoorbeeld Excel.

Mijn voorkeur gaat er echter naar uit om te werken met lijsten.

Hierbij selecteer je nog steeds aan de linkerkant interessante zoekwoorden, maar klik je daarna op ”Add to list”.

Je kan er dan voor kiezen om de zoekwoorden toe te voegen aan een nieuwe lijst of aan een bestaande lijst.

Dit heeft meerdere voordelen.

Ten eerste sla je hiermee de zoekwoorden op in de app. Als je op een later moment de zoekwoorden nog eens wilt bekijken, hoef je niet opnieuw een zoekopdracht uit te voeren. Je bekijkt gewoon je lijst.

Het grootste voordeel wat mij betreft is dat je zoekwoorden uit meerdere zoekopdrachten aan dezelfde lijst kan toevoegen.

Als ik een lijst over Yoga heb, kan ik daarna zoeken op bijvoorbeeld ”Yoga houdingen” en ”Yoga oefeningen” en de interessante zoekwoorden die hier uit voort komen toevoegen aan dezelfde lijst.

Door met verschillende lijsten te werken blijft alles veel overzichtelijker.

Stel ik wil een blog artikel schrijven over de kosten van WordPress. Dan maak ik een lijst met deze titel en voeg ik alle zoekwoorden die ik kan vinden uit meerdere zoekopdrachten toe aan deze lijst.

Als alle zoekwoorden over WordPress in 1 bestand zouden staan wordt het veel meer werk om interessante zoekwoorden voor dit specifieke onderwerp eruit te halen.

Door met lijsten te werken bespaar ik veel tijd met het bedenken van een content strategie. Op het moment dat ik begin met een nieuw artikel zie ik in 1 oogopslag allemaal interessante zoekwoorden die ik voor dit artikel kan gebruiken.

Het is eenvoudig om nieuwe zoekwoorden aan lijsten toe te voegen of juist eruit te halen en de zoekwoorden in de lijst te filteren. Ook is het mogelijk om een lijst in zijn geheel of deels te exporteren. Lijsten kan je altijd hernoemen en/of verwijderen indien gewenst.

Welke problemen lost kwfinder op?

Zoekwoordonderzoek

Het belangrijkste waar KWFinder mij mee helpt is om op een efficiënte manier content te creëren die ervoor zorgen dat mijn websites online beter vindbaar worden.

Dankzij de informatie die deze tool oplevert zie je welke zoekwoorden mensen vaak gebruiken. Het wordt daardoor makkelijker om content te optimaliseren rondom deze zoekwoorden.

In de volgende situaties helpt deze tool mij bij het creëren van content:

  • Als ik twijfel tussen verschillende termen om te gebruiken voor mijn artikel, dan helpt het door te kijken naar het zoekvolume om makkelijker te bepalen welke term in Nederland meer gebruikt wordt.
  • Door naar de gerelateerde zoekwoorden te kijken kan ik eenvoudig meerdere interessante zoekwoorden verwerken in een artikel.
  • Door een inschatting te maken hoe moeilijk het wordt om te ranken op een bepaald zoekwoord kan ik op een meer efficiënte manier een content planning maken.
  • In sommige gevallen is het handig om te achterhalen welke vragen mensen hebben rondom een zoekwoord zodat ik hier antwoord op kan geven in mijn artikel.

Content ideeën

Als je net begint met bloggen is het makkelijk om onderwerpen te bedenken.

Maar als je eenmaal al een tijd bezig bent dan wordt dit steeds lastiger.

Het komt daarom geregeld voor dat ik geen inspiratie heb voor een nieuw artikel.

Deze tool kan ook in deze situaties van pas komen.

Als er in mijn lijsten geen interessante zoekwoorden staan kan ik altijd een nieuwe zoekopdracht uitvoeren.

En als dat nog geen ideeën oplevert kan ik altijd nog op een domein van een concurrent zoeken.

Kans is groot dat er nog genoeg zoekwoorden zijn waar ik een onderwerp rondom kan schrijven waar een concurrent wel op rankt en ik niet.

Natuurlijk als je lang genoeg nadenkt kom je vanzelf op nieuwe ideeën.

Maar deze tool heeft mij al genoeg onderwerpen opgeleverd die ik waarschijnlijk niet zelf had bedacht.

Serpchecker

Naast KWFinder bestaat de SEO toolset van Mangools uit nog 4 andere apps.

Die ga ik nu kort behandelen, te beginnen met de SERPChecker.

SERP staat voor Search Engine Result Page, oftewel de pagina die je ziet als je een zoekopdracht hebt uitgevoerd in een zoekmachine.

In de KWFinder zag je al dat ieder zoekwoord een bepaalde Keyword Difficulty krijgt. Met de SERPChecker kan je de SERP verder analyseren om te zien hoe lastig het is om op de eerste pagina te ranken.

Om de SERPChecker te gebruiken voer je een zoekwoord en een locatie in.

SERPChecker beginscherm

Tip: je hoeft bij locatie niet voor een land te kiezen. Als je een lokale business hebt is het waarschijnlijk interessanter om de stad/dorp of provincie waarin jouw bedrijf actief is te kiezen.

Vervolgens laat de tool je het zoekresultaat zien.

Als eerste zie je de Keyword Difficulty, maar dit kon je ook al zien in de KWFinder.

Wat wel interessant is dat hierbij ook de SERP Features Impact wordt getoond.

SERP Features impact

Rondom het organische zoekresultaat kunnen advertenties getoond worden, een Map Pack, Google vragen, etc.

Dit heeft een grote invloed op hoeveel mensen op een URL in de organische zoekresultaten klikken.

In sommige gevallen geeft Google het antwoord zelf al op een vraag. In dat soort gevallen krijg je zelfs nauwelijks bezoekers als je bovenaan rankt.

De SERP Features Impact is daarom belangrijk om te weten.

Een cijfer is handig om te weten, maar soms wil je liever zelf oordelen hoe het zoekresultaat eruit ziet.

Snapshot is dan een handige functie.

SERPChecker snapshot

Je ziet hiermee in de tool zelf exact hoe het zoekresultaat eruit ziet.

Natuurlijk kan je de zoekopdracht ook zelf uitvoeren, maar het is gemakkelijker om niet steeds een aparte browser te hoeven openen.

Om de SERP te analyseren zie je per URL een aantal SEO statistieken (Moz Page Authority, Moz Domain Authority, Majestic SEO Trust Flow, etc).

Indien gewenst kan je uit 49 SEO statistieken kiezen om per URL te tonen.

SERPChecker SEO statistieken

Voor sommige mensen is dit wellicht interessant om de SERP helemaal te analyseren, maar persoonlijk heb ik deze data niet nodig als ik zoekwoorden kies.

De SERP Features Impact en Snapshot functie vind ik wel interessant en had ik daarom graag in de KWFinder app zelf gezien. Dit vind ik interessante informatie maar ik open er niet steeds een aparte app voor.

Als jouw website niet in de SERP staat, omdat je bijvoorbeeld nog geen content hebt gemaakt voor een zoekwoord, kan je jouw domein invoeren.

SERPChecker domein

Je ziet dan jouw SEO statistieken zodat je dit kan vergelijken met de websites waar je het tegen op gaat nemen.

Al met al vind ik de SERPChecker app een leuke toevoeging maar persoonlijk heb ik genoeg aan de SEO statistieken die in de KWFinder app te vinden zijn.

serpwatcher

Als je bezig bent met SEO dan zie je dat hopelijk terug in de bezoekersaantallen van je website. Door gebruik te maken van een rankingtool krijg je echter meer en beter inzicht in hoeveel progressie je maakt.

Stel je hebt in het verleden een artikel geschreven. Om je ranking te bevorderen update je dit artikel.

Je schat in dat je hoger gaat ranken omdat je het artikel hebt geoptimaliseerd.

Met een rankingtool heb je zekerheid of je daadwerkelijk hoger bent gaan ranken.

Het is natuurlijk belangrijk om te zien of je SEO bezigheden leiden tot hogere rankings.

Zeker voor relatief nieuwe websites kan het lang duren tot je hoog rankt. Als je ziet dat je progressie maakt motiveert dat om verder te gaan met content te creëren.

De SERPWatchter werkt erg eenvoudig.

Je vult het domeinnaam in waarvan je de ranking wilt bijhouden en je geeft daarna aan welke zoekwoorden je wilt bijhouden.

Ranking tracken

Bij het abonnement dat ik gebruik kan ik de ranking bijhouden van 700 zoekwoorden.

Als je meerdere websites hebt kan je dit limiet verspreiden over meerdere domeinen.

Omdat dit een beetje veel is om allemaal handmatig in te voeren kan je gelukkig gebruik maken van de zoekwoorden die de SERPWatchter heeft gevonden.

In sommige gevallen ontbreken zoekwoorden die belangrijk voor mij zijn, dus die voeg ik alsnog handmatig toe.

Een leuke functie is dat je ook zoekwoorden kan bijhouden die je in een lijst hebt toegevoegd in de KWFinder.

SERPwatcher zoekwoorden toevoegen

Je kan hiermee dus eenvoudig de zoekwoorden bijhouden waar je content voor hebt gemaakt op basis van eerder zoekwoordonderzoek.

Linkminer

Backlinks (andere websites die naar jouw website linken) is een belangrijk onderdeel van SEO.

Met de LinkMiner tool is het mogelijk om je backlinks te analyseren.

Je hoeft alleen maar je domeinnaam in te vullen.

Linkminer backlinks checken

En je ziet meteen alle websites die naar jouw website linken.

En ook de website die in het verleden naar jouw linkte maar nu niet meer. Eventueel kan je uitzoeken waarom iemand de link naar jouw website heeft verwijderd en wellicht ervoor zorgen dat dit wordt hersteld.

Per backlink kan je ook een aantal statistieken zien, de belangrijkste zijn Citation Flow (CF) en Trust Flow (TF).

Deze data komt uit de database van Majestic.

Ik vind het leuk om af en toe te kijken hoeveel backlinks ik heb, maar ik ben verder niet bezig met linkbuilding.

Hoewel ik het belang van backlinks zeker in zie, ben ik zelf meer van het content creëren en als mensen het waardevol vinden linken ze er vanzelf naar.

Ben je wel actief bezig met linkbuilding, dan is LinkMiner een goede tool voor je.

siteprofiler

De SiteProfiler app werkt erg eenvoudig.

Je hoeft alleen een domeinnaam in te voeren.

SiteProfiler beginscherm

En je krijgt op een overzichtelijke wijze een aantal belangrijke SEO statistieken te zien.

Siteprofiler SEO statistieken
Siteprofiler SEO statistieken

In principe hoef je deze app daar niet voor te gebruiken, aangezien je dit al met de LinkMiner app kan.

In de LinkMiner app heb je alleen beschikking over veel meer data en statistieken.

De vraag is dan ook in hoeverre de SiteProfiler app iets toevoegt.

Wat mij betreft niet zoveel.

De pluspunten zijn dat je alle data van 1 website op 1 pagina te zien krijgt en de statistieken visueel worden weergegeven.

Als je geen zin en/of tijd hebt om een website volledig te analyseren, kan je er dus voor kiezen om even snel een domein in de SiteProfiler in te voeren.

Een leuke functie is dat je snel de ’top content’ van een website kan zien. Dit houdt in dat je kan zien welke URL’s van een website de meeste backlinks hebben en het meest gedeeld worden op Facebook.

Tip: bekijk welke content van je concurrentie de meeste backlinks hebben en/of het meest gedeeld worden op Facebook. Je kan er hierdoor achter komen wat voor soort content veel wordt gedeeld. Wellicht dat het interessant is voor jou om soortgelijke content te maken, zodat je linkprofiel sterker wordt.

Al met al is het geen app die ik vaak gebruik, maar wegens zijn eenvoud kan het geen kwaad om eens een aantal domeinen in te voeren.

Browser extensie

Mangools heeft een browser extensie voor Google Chrome en Firefox.

Zodra je een interessante website bezoekt kan je in de browser zelf op het Mangools logo klikken.

Mangools broswer extensie

Je kan daarna in de browser zelf onder andere de volgende SEO data zien:

  • Domain Authority, Page Authority, Citation Flow, Trust Flow, Facebook shares, etc.
  • De zoekwoorden waar een website op rankt
  • De backlinks die een website heeft
  • On-page SEO van een website

Je kan hiermee dus erg snel een website analyseren. Ook zonder de apps van Mangools te hoeven openen. Dit is handig als je tijdens het surfen toevallig een interessante website tegenkomt die je even snel wilt checken.

Je hoeft niet perse een abonnement te hebben van Mangools om gebruik te maken van deze extensie. Zonder een Mangools account heb je alleen niet toegang tot alle data die de extensie te bieden heeft.

De voor- en nadelen

Zoals je hebt gemerkt ben ik erg positief over Mangools in mijn review. Toch zijn er ook een aantal dingen op aan te merken.

Voordelen:

  • Meerdere SEO tools binnen 1 platform. Van Zoekwoordonderzoek tot SERP analyses en het bijhouden van je ranking progressie.
  • Enorm gebruiksvriendelijk. De data wordt op zo’n manier weergegeven dat het eenvoudig te begrijpen is, zelfs voor beginners. Ik vind alles erg overzichtelijk en prettig werken.
  • Lage leegcurve. Je hebt weinig tijd nodig om te door te krijgen hoe de verschillende apps werken. Niet te technisch.
  • Unieke zoekwoorden. de KWFinder app genereert niet alleen variaties op het trefwoord, maar ook genoeg unieke zoekwoorden. Ik vind het daarnaast prettig dat je per zoekwoord de trend ziet weergegeven.
  • Betaalbaar. Het aantal apps is vergeleken met andere aanbieders beperkt, maar daardoor is de prijs wel veel lager.
  • Goede support: Mangools is gevestigd in Europa waardoor je geen last hebt van tijdsverschil en je dus erg snel antwoord krijgt op je vragen via de chat. De support van Mangools is bovendien deskundig op het gebied van SEO.

Nadelen:

  • Geen site audit tool. Met de 5 beschikbare apps heb je een behoorlijk complete SEO toolset. In de browser extensie krijg je wel inzicht in de on-page SEO van een website, maar ik had graag nog een aparte app gezien voor het doen van een site audit.
  • Ranking van concurrentie tracken. Je kan afhankelijk van het abonnement dagelijks 200, 700 of 1500 zoekwoorden tracken in de LinkMiner app. 700 en 1500 zoekwoorden is voor mij meer dan voldoende, maar ik zou het nuttig vinden om ook de ranking van mijn (organische) concurrenten bij te kunnen houden. Nu kan dat wel, maar moet je daar een aparte lijst voor maken. Ik had liever gehad dat dit samen kon met mijn eigen domein.
  • Raakt soms overbelast. Als ik veel gerelateerde zoekopdrachten (autocomplete) doe in een korte tijd vliegt de Google API er wel eens uit. Je moet dan even geduld hebben tot je weer een nieuwe autocomplete zoekdopracht kan doen. Related keywords (zoekwoorden uit de database van Mangools zelf) kan je dan wel blijven doen.
  • Keyword difficulty niet altijd direct zichtbaar: elke keer als een gebruiker op een zoekwoord klikt om de KD te bekijken, wordt deze waarde voor 30 dagen opgeslagen in de cache voor toekomstige gebruikers. In sommige gevallen wordt de KD voor een langere tijd niet berekend, waardoor deze niet direct zichtbaar zijn. In meerdere afbeeldingen in deze review zie je zoekwoorden met een KD score en met een vergrootglas. Als je op een zoekwoord met een vergrootglas klikt dan berekent de tool alsnog de KD, maar dit kost je wel een SERP lookup. Ik ben hierdoor nog nooit door mijn limiet gegaan dus voor mij is dit geen groot probleem, maar het kost wel een extra handeling. Mangools geeft zelf aan dat wanneer zij alle KD scores in 1x moeten tonen dit erg veel data kost, met een prijsstijging als gevolg.
  • Beperkt aantal betaalopties. Het is niet mogelijk om met PayPal of iDeal te betalen. Je hebt dus een creditcard nodig of je moet het geld overmaken.

Het lijkt misschien een beetje gek dat ik erg positief ben over deze tool en tegelijk best veel nadelen benoem. Het is belangrijk om te begrijpen dat deze tool in verhouding erg goedkoop is, maar daardoor wel een aantal beperkingen heeft. Voor mij zijn deze beperkingen geen groot issue, maar ik vind het wel belangrijk om dit uitgebreid toe te lichten.

Hoeveel kost mangools?

De apps van Mangools zijn niet los te koop, maar uitsluitend als een SEO toolset bestaande uit de 5 apps die ik in deze review heb besproken. Dat komt doordat alle apps met elkaar samenwerken.

Je kan kiezen uit 3 soorten abonnementen:

  • Mangools Basic – vanaf €29,90 per maand
  • Mangools Premium – vanaf €39,90 per maand
  • Mangools Agency – vanaf €79,90 per maand

Of het voor jou de moeite waard is om te investeren in SEO tools hangt vooral af van hoe belangrijk SEO voor jouw website is.

Is het bijvoorbeeld aannemelijk dat meer bezoekers jouw website meer geld opleveren? Hoeveel tijd ben je bereid om te besteden aan SEO?

Op dit soort vragen moet je voor je zelf antwoord proberen te geven zodat je kan beoordelen of het een verstandige investering is.

Mangools prijzen

Alle abonnementen hebben dezelfde functionaliteiten, het verschil is enkel het gebruikslimiet.

Bij een jaarlijks abonnement krijg je 40% korting. Als je veel gebruik maakt van de tools omdat je bijvoorbeeld een blogger bent, is dit een interessante keuze.

Als je met een beperkt budget moet werken en het je puur om de KWFinder gaat, dan kan je er ook voor kiezen om de tool 1 maand aan te schaffen en flink vooruit te werken. Zeker als je website vooral uit statische content bestaat is dit het overwegen waard.

De andere tools hebben meer zin bij een jaarlijks abonnement, omdat bijvoorbeeld je ranking bijhouden voor 1 maand niet zoveel zin heeft.

Oordeel dus zelf hoe vaak je nieuwe content publiceert om te kijken wat voor jou de beste keuze is en hoe vaak je van plan bent de tools te gebruiken. Uiteraard speelt je budget hierin ook een rol.

Andere SEO software (bijvoorbeeld Ahrefs, Semrush en Moz) beginnen vaak rond de $100 per maand en kunnen oplopen tot wel $1000 per maand. Ik vind het wel lastig om Mangools te vergelijken met deze tools, omdat deze alternatieven veel uitgebreider zijn.

Mangools is ideaal voor mensen die gebruik maken van SEO voor hun website, maar geen SEO expert zijn.

Dit is ook voor mij van toepassing. SEO is een belangrijk aspect voor mij omdat mijn bezoekers veelal uit Google komen. Tegelijkertijd heb ik niet de tijd om fulltime met SEO bezig te zijn.

Ook heb ik niet voldoende SEO kennis voor deze complexe tools. Veel meer data is leuk als je weet hoe je het moet interpreteren. Niet iedereen heeft echter alle functionaliteiten nodig die de dure SEO tools te bieden hebben.

Geldt dit ook voor jou? Dan is Mangools een goede keuze voor jou.

  • Mangools basic en Mangools premium zijn vooral interessant voor bloggers en/of business websites die worden beheerd door een klein team.

    Mijn keuze ging uit naar Mangools premium vanwege de 700 keyword suggestions, maar als je een kleiner budget hebt is Mangools basic een goed alternatief.
  • Mangools Agency is vooral interessant voor startende SEO consultants/freelancers. Als je fulltime met SEO bezig bent, genoeg SEO kennis hebt en je budget het toelaat, dan raad ik je aan om naar Ahrefs, Semrush of Moz te kijken.

Mangools heeft een gratis proefperiode van 10 dagen.

De proefperiode is wel behoorlijk gelimiteerd. Je kan bijvoorbeeld per dag maar een beperkt aantal zoekwoorden opzoeken, maar het geeft wel een goed idee hoe eenvoudig de verschillende apps werken.

mangools support

De tools van Mangools zijn bijzonder makkelijk te gebruiken. Veel dingen zullen voor zich spreken, ook als je weinig SEO ervaring hebt.

Mocht je toch op zoek zijn naar meer informatie kan je op de website van Mangools veel bruikbare handleidingen vinden.

Zeker op hun blog kan je veel interessante kennis opdoen op het gebied van SEO. Ook als je hun software niet wilt gebruiken is het de moeite waard eens een kijkje te nemen op hun blog.

De support van Mangools is echt uitstekend. Mocht je ergens vragen over hebben dan kan je gebruik maken van de chat of een e-mail sturen.

Ik heb meerdere keren gebruik gemaakt van de chat en omdat de mensen van Mangools (wat ook wel uit hun blog blijkt) echt kennis hebben over SEO kunnen ze je goed helpen bij eventuele vragen.

Veel software die ik gebruik zijn ontwikkeld door Amerikaanse bedrijven. Gezien het tijdsverschil duurt het dan ook vaak wel even tot ik antwoord krijg op vragen.

Mangools daarentegen zijn gevestigd in Bratislava, waardoor er geen tijdsverschil is met Nederland. Al mijn vragen heb ik tot nu toe overdag gesteld, maar ik kreeg echt iedere keer verbazingwekkend snel antwoord. Tot nu toe duurde het nooit langer dan een paar minuten.

tot slot

Dit was mijn review.

Ik raad Mangools aan voor iedereen die op zoek is naar gebruiksvriendelijke en betaalbare SEO software.

Mangools is niet zo uitgebreid is als de duurdere alternatieven, maar met Mangools heb je wel de beschikking over de belangrijkste SEO tools.

Zeker als je bezig bent met SEO voor je blog of eenmanszaak.

Maak gebruik van de proefperiode om te kijken of het iets voor jou is.