SEO voor WordPress deel 2 – hoe werken zoekmachines?

In dit artikel leer je hoe zoekmachines werken en waarom het belangrijk is om dit te begrijpen.

In een serie van artikelen probeer ik te achterhalen hoe je ervoor kan zorgen dat je website hoger in de zoekresultaten komt te staan.

Aan het begin van elk artikel zal ik de voorgaande delen uit de serie delen. Mocht je het willen kan je alles dan in logische volgorde lezen.

Sinds het eerste artikel heb ik veel informatie gelezen over hoe zoekmachines werken. Dit kan soms best technisch worden, maar ik zal mijn best doen het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.

Aan het eind van ieder hoofdstuk zal ik relevante bronnen met je delen die ik heb gelezen voor het schrijven van dit artikel. Indien gewenst kan je dan dieper op een specifiek onderwerp in gaan.

Voordat je ervoor kan zorgen dat je website hoger in de zoekresultaten kan komen te staan, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je website überhaupt gezien wordt door zoekmachines.

In dit artikel leg ik je uit hoe je kan controleren of je website al ergens in de zoekresultaten staat. En mocht dit niet het geval zijn leg ik je uit hoe je hier alsnog voor kan zorgen.

Inhoudsopgave

Wat zijn zoekmachines?

Advertenties en organische resultaten

Wat is SEO?

Hoe werken zoekmachines?

Samenvatting

Bronnen

Wat zijn zoekmachines?

Zoekmachines zijn programma’s die gebruikers helpen informatie te vinden op het internet aan de hand van zoekopdrachten.

Een zoekmachine bestaat uit een grote database met erg veel webpagina’s. Dit wordt ook wel de index genoemd.

Als een gebruiker vervolgens een bepaalde zoekopdracht doet dan toont de zoekmachine een lijst met relevante webpagina’s uit de eigen database.

De volgorde waarin deze webpagina’s worden getoond wordt bepaald aan de hand van algoritmes.

Het is dus belangrijk om te begrijpen dat als je een zoekopdracht uitvoert, een zoekmachine niet heel het internet af gaat naar het beste ‘antwoord’ op je zoekopdracht maar kijkt naar zijn eigen database vol webpagina’s.

De kans is klein dat je een zoekmachine zult gebruiken als je allerlei resultaten te zien krijgt die onvoldoende antwoord geven op je zoekopdracht.

Het doel van zoekmachines is daarom om gebruikers de meest relevante webpagina’s te tonen voor hun zoekopdracht.

Het bekendste voorbeeld van een zoekmachine is Google.

Als ik het in deze serie over zoekmachines heb dan doel ik eigenlijk altijd op Google.

Hoewel er meerdere zoekmachines zijn, gebruikt namelijk vrijwel iedereen alleen maar Google.

Ik wou in eerste instantie een cirkeldiagram maken om aan te tonen hoe groot het marktaandeel van Google is in Nederland.

Het werd echter erg krab in het kleine gedeelte bovenin de overige zoekmachines uit te lichten.

Hieronder zie je in een tabel een volledig overzicht.

Marktaandeel zoekmachines Nederland

Google

94,71%

Yahoo!

0,73%

Bing

2,55%

Yandex

0,46%

DuckDuckGo

0,96%

Ecosia

0,32%

Bron: Statcounter

Gelukkig hoef je je geen zorgen te maken over de overige zoekmachines. Als je website goed zichtbaar is in Google, dan zal dit ook het geval zijn in de overige zoekmachines.

Alle zoekmachines zullen namelijk proberen de beste resultaten te tonen aan de hand van een zoekopdracht.

Toen ik op de middelbare school zat was een zoekmachine genaamd Altavista nog populair. Tegenwoordig gebruikt dus vrijwel iedereen Google. Ik denk dat die groei vooral is gekomen doordat Google in de beginjaren dankzij haar algoritme betere zoekresultaten kon tonen en het eenvoudige gebruiksgemak.

Tegenwoordig zijn de zoekresultaten van meerdere zoekmachines erg goed, maar is het gebruik van Google voor veel mensen inmiddels een gewoonte als ze ergens naar op zoek zijn. Dat in combinatie met de andere tools van Google (Youtube, GMail, Google Maps, etc) maakt het met afstand de meest populaire zoekmachine. En dus ook de zoekmachine waar deze serie zich op focust.

Advertenties en organische resultaten

Het zoekresultaat dat getoond wordt nadat je een zoekopdracht heb uitgevoerd bestaat uit advertenties en organische resultaten.

Je ziet in de afbeelding hierboven eerst een aantal advertenties. De zoekresultaten daaronder in dit voorbeeld worden het organische zoekresultaat genoemd. Dit betekend overigens niet automatisch dat ieder zoekresultaat advertenties heeft. Sommige zoekresultaten zullen enkel uit organische resultaten bestaan.

Bedrijven moeten een zoekmachine geld betalen om hun advertentie te tonen bij een bepaald zoekopdracht. Iedere keer dat iemand vervolgens op een advertentie klikt moet de adverteerder een bepaald bedrag aan de zoekmachine betalen. Hoeveel dit precies kost verschilt per zoekwoord.

Een advertentie rondom een zoekwoord als bijvoorbeeld ‘verzekeringen’ levert een bedrijf meer op dan een bedrijf die een advertentie plaatst bij een zoekwoord als ‘sokken’. Het is daarom aannemelijk dat bedrijven bereid zijn meer te betalen voor een advertentie over verzekeringen, waardoor de kosten per klik hoger is.

De organische resultaten worden getoond uit de index. De volgorde waarin de zoekresultaten worden getoond wordt bepaald door het algoritme. Niemand weet exact op basis waarvan het algoritme bepaald in welke volgorde het zoekresultaat getoond wordt, maar de belangrijkste factoren zijn wel bekend. Als ik hier meer van af weet zal ik in een later artikel voor deze serie dit verder toelichten.

Om het overzichtelijk te houden is het voor nu alleen belangrijk om het verschil te weten tussen advertenties en organische resultaten. In tegenstelling tot bij advertenties is het bij organische resultaten juist niet mogelijk om te betalen om hierin getoond te worden.

In deel 1 van deze serie heb ik al uitgelegd dat SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie). Nu duidelijker is hoe zoekmachines werken kan ik de vraag wat SEO precies is beter beantwoorden.

Wat is SEO?

Search Engine Optimization (SEO) is het proces van het verbeteren van je website om ervoor te zorgen dat je webpagina’s hoger in de organische zoekresultaten worden getoond.

SEO heeft dus alleen betrekking op de organische zoekresultaten.

Zoekmachine marketing bestaat uit SEO en SEA (Search Engine Advertising).

SEA is dus het kopen van advertenties die rondom de organische zoekresultaten (en partner websites) worden getoond.

Deze serie gaat uitsluitend over SEO. Omdat ik weinig ervaring heb met SEA en ook niet van plan ben mij bezig te houden met advertenties zal ik het op mijn blog verder ook niet over SEA hebben.

Een aantal blogs over zoekmachine marketing die ik heb gelezen voor deze serie om mijn kennis te vergroten over SEO hebben echter ook genoeg content over SEA. Wil je dus meer leren over SEA, dan raad ik de volgende websites aan:

De kans is groot dat je voor informatie over adverteren naar PPC moet zoeken/kijken op deze websites. PPC staat voor Pay Per Click, wat refereert naar het betalen per klik voor een advertentie.

Hoe werken zoekmachines?

Je weet nu wat zoekmachines zijn en dat de resultaten die getoond worden uit een index worden gehaald.

Voordat het proces kan beginnen van het verbeteren van je website om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen is het belangrijk om te begrijpen hoe zoekmachines werken.

De eerste stap is om helder te krijgen hoe zoekmachines webpagina’s vinden en deze vervolgens indexeren.

De volgende stap is om te begrijpen hoe zoekmachines webpagina’s ranken.

Met deze basiskennis wordt het eenvoudiger om je website daadwerkelijk te verbeteren met als resultaat meer organische bezoekers naar je website te krijgen.

Aangezien deze serie zich richt op Google ligt het voor de hand om eerst te kijken wat Google zelf zegt over hoe hun zoekmachine werkt. Ik heb daarvoor de volgende bron gelezen:

Het proces van hoe zoekmachines werken bestaat volgens Google uit de drie stappen:

  1. De content van het web ordenen: crawlen en indexeren
  2. Een match maken met een zoekopdracht: zoekalgoritmen 
  3. Bruikbare resultaten weergeven: zoekresultaten tonen

Meerdere blogs die ik heb gelezen leggen het het proces uit in iets andere stappen, maar het komt grotendeels op hetzelfde neer.

Ik kies ervoor in dit artikel om dezelfde stappen als Google te hanteren, alleen behandel ik crawlen en indexeren in een aparte stap om het wat overzichtelijker te maken.

Stap 1: Crawlen

Crawlen is het proces van zoekmachines die het internet scannen en webpagina’s verzamelen voor hun index. Zelf omschrijft Google dit proces als volgt:

Het crawlproces begint met een lijst van webadressen van eerdere crawls en sitemaps die door website-eigenaren zijn verstrekt. Wanneer onze crawlers deze websites bezoeken, gebruiken ze links op die sites om andere pagina’s te ontdekken. 

Dit zou dus betekenen dat Google links volgt en zo nieuwe pagina’s ontdekt om in hun index te plaatsen. De computerprogramma’s die deze links volgen worden crawlers genoemd. Toen ik mij jaren geleden voor het eerst met SEO bezig hield werd deze programma’s meestal spiders of bots genoemd.

Het is belangrijk om te begrijpen hoe deze crawlers werken. Als Google eenmaal je website heeft geïndexeerd, dan volgt het dus de links op je website om zo nieuwe pagina’s te ontdekken.

Hierom is het dus erg belangrijk om een goede interne linkstrategie te hanteren. Als je een nieuwe pagina publiceert, maar je linkt nergens vanuit je website naar deze pagina, dan maak je het Google veel lastiger om deze pagina te vinden en te indexeren.

Een interne linkstrategie kan bijvoorbeeld inhouden dat je de belangrijke pagina’s in het menu verwerkt. Maar ook om relevante pagina’s en berichten op je eigen website naar elkaar te linken. Crawlers kunnen dan de links volgen van pagina’s die ze al hebben hebben geïndexeerd en zo nieuwe pagina’s en berichten ontdekken.

Ik heb bijvoorbeeld een algemeen blog artikel geschreven over hoe je een contactformulier kan maken in WordPress. In dit artikel behandel ik 7 plugins waarmee dit kan. Dit artikel was al geïndexeerd door Google.

Later heb ik een artikel geschreven over 1 specifieke formulier plugin. Door in het algemene artikel een link te plaatsen naar (een relevant) ander artikel kan Google de link volgen. De gedachte hierachter is enerzijds om het Google zo gemakkelijk mogen te maken je website te scannen en het geeft ook een betere gebruikerservaring aan de bezoeker van de website.

In onderstaande afbeelding zie je hoe ik dit heb gedaan in het algemene artikel:

Een ander voorbeeld van een interne link zie je aan het begin van dit artikel waarin ik verwijs naar deel 1 van deze serie. Voor de rest gebruik ik meerdere externe links in dit artikel, dit zijn links die linken naar een andere website.

Als je een website begint raad ik je aan om van het begin gebruik te maken van interne links. Je hoeft dit niet te overdrijven maar plaats alleen links als het relevant is.

Zodra een pagina eenmaal is ontdekt door een zoekmachine wordt de pagina in de index geplaatst. Daarna zal de zoekmachine zijn best doen om de pagina te analyseren en zo goed mogelijk proberen te begrijpen waar de pagina over gaat.

Stap 2: Indexeren

De index van een zoekmachine kan je zien als een enorme digitale bibliotheek met allemaal webpagina’s die zijn ‘gecrawld’ (geen idee of dit een woord is, maar je begrijpt wat ik bedoel).

De index van Google bestaat uit honderden miljarden webpagina’s.

Het doel van zo’n index is om de webpagina’s zo goed mogelijk te begrijpen om ze uiteindelijk te tonen in het zoekresultaat bij relevante zoekopdrachten.

Om ervoor te zorgen dat je website überhaupt in de zoekresultaten terecht komt is het dus belangrijk dat je website gecrawld kan worden en je webpagina’s geïndexeerd zijn.

Deze serie begon met de vraag ”Hoe zorg je ervoor dat je website beter vindbaar wordt in Google?”. De eerste stap om deze vraag te beantwoorden is ervoor zorgen dat je website gecrawld en geïndexeerd wordt. Dit kan op meerdere manieren.

Manier 1: niets doen

Je kan gewoon afwachten tot Google jouw website ziet en indexeert. Ik heb ergens gelezen (ik weet niet meer precies welke blog) dat Google links volgt en om überhaupt gecrawld te worden zou je ervoor moeten zorgen dat een website die al is geïndexeerd naar jouw website linkt.

Mijn ervaring is dat dit niet per definitie hoeft. Op dit moment zijn er ook 0 links naar deze blog en toch zijn al 15 pagina’s geïndexeerd zonder dat ik daar iets voor heb gedaan.

Er zijn meerdere manieren om er achter te komen of je webpagina’s al geïndexeerd zijn. Een eenvoudige manier is door in Google te zoeken op ”Site:jouwdomeinnaam.nl”

Kleine kanttekening daarbij is wel dat deze website meer pagina’s heeft dan de 15 die op dit moment zijn geïndexeerd. Op dit moment zijn bijvoorbeeld 8 blogartikelen geïndexeerd, terwijl er 12 online staan. En enige logica kan ik daar nog niet in vinden. Sommige recente artikelen zijn wel geïndexeerd maar sommige van maanden geleden niet. Er valt in ieder geval geen logische volgorde in te achterhalen. Ook interne links hebben daar nog geen effect op, aangezien sommige artikelen nog niet zijn geïndexeerd terwijl ik er naar link vanuit pagina’s die dat wel zijn.

Het viel mij ook op dat er ook enkel blogartikelen nog ontbreken. Alle statische pagina’s waren vrij snel geïndexeerd.

Is dat perse een probleem? Ik denk van niet.

Deze website is een half jaar oud. Ik heb meerdere websites die veel ouder zijn en die zijn wel volledig geïndexeerd, ondanks dat ze 0 links hadden.

Ik vermoed dus dat wanneer je interne links consequent toepast je website na verloop van tijd gewoon geïndexeerd wordt, ook als je daar niets voor doet. De eerste pagina’s van deze website werden al vrij snel geïndexeerd, alleen werden er dus zo nu en dan blog artikelen overgeslagen.

Uiteindelijk wordt dus hoogst waarschijnlijk de meeste van je content wel geïndexeerd. Ik durf alleen niet te zeggen hoe lang dat duurt. Bij mijn oude websites heb ik daar niet op gelet en op een gegeven moment zag ik gewoon dat alle pagina’s en berichten in de zoekmachines te vinden waren.

Waarschijnlijk speelt hoe vaak je nieuwe content aan je website toevoegt ook een rol.

Niets doen is dus een optie, maar als je zo snel mogelijk vindbaar wil worden in zoekmachines is het niet aan te raden. Ik vind het bijvoorbeeld jammer dat een aantal van mijn blog artikelen nog helemaal niet geïndexeerd zijn. En omdat ik geen idee heb hoe lang dat nog gaat duren, is niets doen voor mij geen optie. Heeft het voor jou minder haast/prioriteit, dan kan je uiteraard passief afwachten tot je website gecrawld wordt.

Ik ga echter proberen of dit proces ook te versnellen valt.

Manier 2: Google Search Console

Als je hebt gezocht op ”Site:jouwdomein.nl” om te kijken hoeveel pagina’s er zijn geïndexeerd, dan zag je boven het zoekresultaat de melding ”Probeer Google Search Console..”

Ik gebruik bewust geen gebruik van een statistieken tool van Google (Google Analytics) omdat ik niet onnodig veel data over mijn bezoekers wil verzamelen en waarde hecht aan de privacy van de lezers van mijn blog.

Hoewel ik de melding ”Probeer Google Search Console..” al veel vaker voorbij heb zien komen, voelde ik nooit de behoefte om nog een tool van Google te gebruiken.

Voor deze serie heb ik besloten het wel te gebruiken en te kijken hoe dit bevalt. In het slechtste geval kan ik het altijd weer verwijderen.

Wat is Google Search Console?

Google Search Console is een gratis tool van Google waarmee je inzicht krijgt in hoe je website presteert in Google.

Hoe integreer je Google Search Console met jouw website?

  1. Ga naar de website van Google Search Console en log in met jouw gmail account.
  2. Nadat je bent ingelogd wordt er gevraagd om je domeinnaam in te voeren. Je hebt de keuze uit ”Domein” en ”URL-voorvoegsel”. Ik kies ervoor om ”Domein” in te vullen omdat ik informatie over mijn hele website wil.

3. Vervolgens moet je de domeineigendom verifiëren via DNS-record. Kopieer de txt-record en plak deze in de DNS-configuratie.

Hoe dit exact moet verschilt per hostingprovider. Als je het dus niet zeker weet hoe dit moet raad ik je aan om op de website van je hostingprovider te zoeken naar ”DNS-records” of ”DNS-gegevens”. Als je er niet uitkomt kan je natuurlijk ook altijd je hostingprovider om hulp vragen.

In mijn geval moet ik inloggen in de DirectAdmin en kan ik via Accountbeheer > DNS-beheer de Record toevoegen. Let erop dat je de juiste recordtype (TXT) selecteert.

Hiermee bewijs je dus dat diegene die zich aanmeldt bij Google Search Console ook daadwerkelijk de eigenaar van de website is.

Zoals ik al zei weet ik op dit moment nog niet zeker of ik op langer termijn gebruik wil maken van deze tool. Mocht ik het dus weer willen verwijderen, dan zal ik de txt-record die ik nu toevoeg weer verwijderen.

Voor deze serie zal ik voor nu de txt-record toevoegen aan de DNS-records en in Google Search Console daarna op Verifiëren klikken.

Bij mij was het gelijk geverifieerd maar het kan zijn dat dit bij jou eerst mislukt. Je hoeft je hier geen zorgen over te maken, wijzigingen in de DNS-records kan even duren tot alles is bijgewerkt. Probeer het in dat geval later nog eens opnieuw.

Het moet mogelijk zijn om met Google Search Console inzicht te krijgen in hoe je website functioneert.

Tijdens het schrijven van dit artikel een account aangemaakt. Dit resulteert in dat ik voor de meeste inzichten te weinig gegevens heb.

Voor dit artikel ben ik vooral geïnteresseerd in het ‘indexeren’ proces dus ik ga nog niet in op alle inzichten die Google Search Console kan geven.

Over ongeveer 90 dagen zal ik een apart artikel schrijven over Google Search Console. Tegen die tijd heb ik voldoende gegevens en heb ik meer ervaring en kennis om een uitgebreid artikel te schrijven.

Eerder in dit artikel heb ik uitgelegd dat je doormiddel van te zoeken op ”Site:jouwdomeinnaam.nl” kan zien welke pagina’s al zijn geïndexeerd.

In Google Search Console kan dat ook met behulp van de URL-inspectie.

Als ik zoek op een pagina waarvan ik weet dat deze al geïndexeerd is krijg ik inderdaad te bevestiging dat deze URL is geïndexeerd door Google:

Als ik zoek op een URL waarvan ik weet dat deze nog niet is geïndexeerd, krijg ik deze bevestiging.

Het is in ieder geval fijn om te weten dat dit niet door een fout komt.

Indien het wel door een fout komt, dan weet je dankzij de URL inspectie dat je hier iets aan kan doen.

Wat opvalt is dat er een knop ‘Indexering aanvragen’ staat.

Je kan hiermee dus Google vragen om een bepaalde pagina te indexeren. Hoewel dit geen garantie biedt dat je pagina daadwerkelijk wordt geïndexeerd, oefen je wel invloed uit op dat Google het overweegt.

Pagina’s met amper content of gekopieerde teksten kunnen alsnog geweigerd worden.

Als je een website hebt met weinig pagina’s, dan is deze manier van indexering aanvragen prima te doen.

Heb je echter veel content, bijvoorbeeld omdat je regelmatig blogt, dan is dit niet te doen. Dan zou je immers steeds moeten kijken of een bepaalde pagina al geïndexeerd is en anders handmatig een verzoek indienen.

In dat soort gevallen is het makkelijker om gebruik te maken van een sitemap.

Wat is een sitemap?

Een sitemap is een lijst met alle webpagina’s die op een gestructureerde wijze wordt weergegeven.

Je hebt wellicht wel eens een sitemap in de footer van een website gezien. Dit is voor de bezoekers bedoeld, zodat je makkelijk pagina’s kan vinden.

Zoiets is er ook voor zoekmachines, maar dan in een bestandsvorm die gelezen kan worden door zoekmachines. Dit zijn XML sitemaps.

In je XML Sitemap staan dus alle pagina’s van je website die gecrawld kunnen worden.

Eerder in dit artikel heb je geleerd dat crawlers links op je website volgen. Interne linking is daarom erg belangrijk.

Door een sitemap te maken en deze toe te voegen aan Google Search Console geef je Google een gestructureerde lijst met webpagina’s die je graag gecrawld ziet worden.

Gelukkig is het met WordPress erg eenvoudig om een sitemap te maken. Er zijn meerdere gratis plugins waarmee dit kan.

Yoast SEO is veruit de populairste optie.

Ik gebruik zelf op al mijn website The SEO Framework. Dit is een eenvoudige plugin, lichtgewicht waardoor je website snel blijft, het doet precies wat het moet doen en heeft geen storende advertenties om je over te halen de betaalde variant te nemen.

Ik kan je The SEO Framework dus van harte aanbevelen. Ik vind het de beste SEO plugin die er is maar kies gerust een andere (gratis) SEO plugin als je die fijner vindt werken.

In de instellingen van je SEO plugin kan je een sitemap maken/bekijken.

Je kan vervolgens de URL van je sitemap indienen in Google Search Console.

Iedere keer wanneer je een bericht of pagina publiceert komt deze in je sitemap. Tenzij je zelf bepaalde pagina’s wilt uitsluiten uiteraard. De sitemap geeft ook aan wanneer een bericht of pagina voor het laatst is geüpdatet.

Je hoeft op deze manier dus niet meer handmatig om indexatie te vragen.

Heb je perse een sitemap nodig?

Ik denk dus van niet, omdat ik grote websites heb zonder sitemap die volledig zijn geïndexeerd.

Vooral nieuwe websites (zoals deze) of websites die interne links weinig toepassen zullen baad hebben bij een sitemap.

Het kan in ieder geval geen kwaad om een sitemap te hebben. Google zegt daar zelf het volgende over:

Using a sitemap doesn’t guarantee that all the items in your sitemap will be crawled and indexed, as Google processes rely on complex algorithms to schedule crawling. However, in most cases, your site will benefit from having a sitemap, and you’ll never be penalized for having one.

Ik heb mijn sitemap op 20 augustus ingediend. Google heeft 19 URL’s gevonden en er waren voordat ik de sitemap indiende al 15 pagina’s geïndexeerd.

Dit artikel is 23 augustus gepubliceerd en het is dan ook nog te vroeg om enig effect te kunnen zien.

Maar 1 van de blog artikelen die nog niet geïndexeerd is heb ik op 12 april gepubliceerd. Dit was in mijn ogen een kwalitatief goed artikel en met 6000 woorden ook een van mijn meest uitgebreide.

Na 4 maanden was deze dus nog steeds geïndexeerd. Ik hoop dat dit proces door het indienen van een sitemap versneld wordt.

Zodra ik verandering zie zal ik dit bericht updaten.

Stap 3: Zoekalgoritme

Nadat iemand een zoekopdracht heeft gedaan bepaald het algoritme welke webpagina’s uit de index getoond moet worden. En in welke volgorde dit moet worden gedaan.

De belangrijkste factoren volgens Google zelf zijn:

  • Betekenis: eerst moet Google vaststellen waar je naar op zoek bent.
  • Relevantie: de webpagina’s die getoond worden moeten relevant zijn voor wat je zoekt.
  • Kwaliteit: Google probeert de content te tonen die het nuttigst lijkt voor je zoekopdracht.
  • Bruikbaarheid: als de content gelijkwaardig is kijkt Google naar de bruikbaarheid van de webpagina, zoals bijvoorbeeld of je op een mobiele telefoon de content makkelijk kan bekijken en of de content snel geladen wordt.
  • Context: er wordt ook gekeken naar je locatie en je zoekgeschiedenis op te bepalen welke content voor jou het meest relevant is.

Het is niet exact te zeggen hoe het algoritme precies werkt. Ik heb al wel een aantal blogs gevonden waarin een heleboel ranking factoren worden besproken maar ik zal mij hier later voor een ander deel in deze serie nog verder in moeten verdiepen.

Belangrijke ranking factoren volgens Ahrefs zijn in ieder geval:

  • Backlinks: andere websites die naar jouw website linken
  • Nieuwe content: voor bepaalde zoekopdrachten is het van belang hoe nieuw de webpagina’s is. Als je bijvoorbeeld zoekt op ”beste televisie” dan wil je weten wat de beste televisies op dit moment zijn en niet die van 2015.
  • Autoriteit: Google hecht waarde aan de autoriteit van een website over een bepaald onderwerp.
  • Zoek intentie: Google kan goed inschatten op basis van de zoekopdracht wat de zoek intentie is.
  • Content diepte: Google rankt webpagina’s die zo volledig mogelijk antwoord geven op een zoekopdracht hoger.
  • Page speed: je website moet snel genoeg zijn zodat gebruikers geen negatieve ervaring hebben.
  • HTTPS: bezoekers moeten je website veilig kunnen bezoeken.
  • Mobiel vriendelijk: je website moet gemakkelijk op een mobiele telefoon te bekijken zijn.
  • Gebruikerservaring: Google wil webpagina’s ranken die gebruikers een positieve gebruikerservaring bieden.

Stap 4: zoekresultaten tonen

Nadat iemand een zoekopdracht heeft gedaan bepaald het algoritme welke zoekresultaten getoond worden aan de gebruiker.

Meerdere mensen kunnen dezelfde zoekopdracht doen en een verschillend zoekresultaat te zien krijgen.

Iedere gebruiker krijgt namelijk een gepersonaliseerd zoekresultaat te zien.

Bij het algoritme in stap 3 had je al gelezen dat de context belangrijk is.

Het is aannemelijk dat iemand die zoekt naar een ”Chinees restaurant” terwijl die in Groningen is een lijst met Chinese restaurants gevestigd in Groningen wil zien in de zoekresultaten en geen restaurants in Utrecht.

Ook je zoekgeschiedenis is belangrijk. Hiermee kan gekeken worden naar wat je mogelijk interessant vindt.

Mocht je het willen dan kan je in je Google account personalisatie van je zoekopdrachten ook uitschakelen.

Samenvatting

Als je een zoekopdracht invoert in een zoekmachine krijg je relevante webpagina’s te zien die uit de index van de zoekmachine komen.

Om ervoor te zorgen dat je website in de zoekresultaten komt te staan moet je er dus voor zorgen dat je webpagina’s in de index van een zoekmachine staan.

Google is met afstand de meest gebruikte zoekmachine. Om in de index van Google te komen moet je website eerst gecrawld worden.

Er is niet iets dat je kan doen dat ervoor zorgt dat je website gegarandeerd gecrawld en geïndexeerd wordt. Je kunt dus gewoon afwachten tot Google je website zelf bezoekt en besluit te indexeren of je kan er voor kiezen om te proberen dit proces te versnellen.

Dit kan je doen door op je website interne links correct toe te passen. Dit is sowieso belangrijk om te doen.

Of door gebruik te maken van Google Search Consule en daar te kiezen om:

  • Indexactie aan te vragen voor individuele webpagina’s via de URL-inspectie
  • Een sitemap toe te voegen

Nadat iemand een zoekopdracht heeft gedaan bepaald het algoritme welke pagina’s uit de index worden getoond en in welke volgorde.

Welke webpagina’s je te zien krijgt kan per gebruiker verschillen omdat Google de meest relevante zoekresultaten wil tonen en deze per persoon kunnen verschillen. Belangrijk zijn hierbij de locatie en de zoekgeschiedenis van de gebruiker.

Bronnen

Voor dit artikel heb ik meerdere websites gelezen.

Ik hoop dat dit artikel je helpt om je website geïndexeerd te krijgen. Wil je meer lezen over dit onderwerp dan raad ik je de volgende websites aan:

Voor mij was het ook nieuw en ik heb veel gehad aan deze websites.

De volgende stap is om content te creëren die goed rankt in de zoekmachines. Daar zal deel 3 dan hoogst waarschijnlijk ook over gaan.