Happyforms: eenvoudig een contactformulier maken

De afgelopen tien jaar heb ik meerdere plugins uitgeprobeerd om een contactformulier te maken.

Voor mijn websites wou ik altijd een eenvoudig contactformulier. Helaas kreeg ik via sommige plugins na verloop van tijd ontzettend veel spam in mijn inbox. Met sommige plugins was het lastig om het design van het formulier te veranderen.

Tot ik begin dit jaar Happyforms leerde kennen. Ik ben niet eerder een plugin tegen gekomen die zo eenvoudig werkt.

In het verleden heb ik ook allerlei plugins gebruikt waarbij ik veel spam kreeg via het contactformulier. Met de ingebouwde spamfilter van Happyforms heb ik daar nog nooit last van gehad.

Het design van het formulier aanpassen gaat gelukkig ook eenvoudig met Happyforms. Dit is voor mij belangrijk omdat ik het niet mooi vind als het formulier niet dezelfde stijl heeft als de rest van de website.

Dat het zo eenvoudig werkt brengt echter ook wat nadelen met zich mee. Er zijn gratis plugins, die veel meer mogelijkheden bieden. Als je alleen opzoek bent om een eenvoudig contactformulier te maken (zoals ik) is dat echter geen probleem.

Fluent Forms is bijvoorbeeld een andere plugin die ik erg goed vind. Voor bepaalde functies zal je bij Happyforms moeten betalen, terwijl ze bij Fluent Forms gratis zijn.

Happyforms installeren

Happyforms is een gratis plugin. Je loopt dus geen risico door het uit te proberen.

Als het je niet bevalt kan je de plugin altijd weer verwijderen.

Stap 1: de plugin installeren

Ga in het dashboard naar plugins > nieuwe plugin.

Zoek op ‘Happyforms’ en klik daarna op ‘nu installeren’.

Let erop als je zoekt op Happy Forms (uit elkaar geschreven) de plugin niet bovenaan verschijnt maar dat je eerst andere contactformulier plugins ziet.

Stap 2: de plugin activeren

Klik vervolgens op activeren.

De plugin is nu geactiveerd en verschijnt in het dashboard menu onder de naam ‘forms’.

Het verschil tussen de gratis plugin en de premium plugin

Wanneer je in het menu op ‘Forms’ klikt, dan zie je dat je keuze hebt uit: All Forms, Add New, Activity, Intergrations en Settings.

Je zal zien dat wanneer je op Activity, Intergrations of Settings klinkt dat je de volgende melding krijgt:

Happyforms is een freemium plugin. Dit houdt in dat er een gratis plugin is een een premium optie met meer mogelijkheden.

Ik maak zelf gebruik van de gratis plugin. Zoals je zult zien in deze review is dat voldoende om een eenvoudig contactformulier te maken.

De contactpagina op deze website is ook gemaakt met de gratis versie.

De premium versie heeft meer velden (daarover later meer) beschikbaar. Ook kan je zaken als conditionele logica toepassen.

Het starter pakket kost $49 per jaar voor 1 website. Daarnaast is ook een Business ($99 per jaar voor 5 websites) en Professional ($249 per jaar voor een ongelimiteerd aantal websites) waarmee allerlei integraties met e-mail en betalingsservices mogelijk zijn.

Voor de meest recente prijzen en eigenschappen raad ik aan de website van Happyforms te raadplegen aangezien dit wellicht veranderd in de toekomst.

Deze review gaat hierna alleen over de gratis plugin aangezien ik de premium versie zelf nog nooit heb gebruikt.

Mocht je na het lezen van dit artikel denken dat je aan de gratis versie niet voldoende hebt, dan raad ik je aan eens mijn algemene artikel over contactformulieren te lezen voordat je de premium versie aanschaft.

De reden dat ik Happyforms fijn vindt is omdat het heel eenvoudig is. Er zijn echter ook andere gratis plugins die (naar mijn mening) ingewikkelder zijn maar wel meer mogelijkheden bieden.

Verder zijn er meerdere freemium plugins met ongeveer dezelfde eigenschappen en prijs. Het verschil zit meestal in de workflow van de plugin.

Ik vind de workflow, zoals later in deze review zal blijken, van Happyforms erg fijn.

Maar omdat dit natuurlijk per persoon kan verschillen raad ik aan als je een premium plugin wilt kopen dat je eerst een aantal gratis plugins uitprobeert om te ontdekken welke plugin jij de fijnste workflow vindt hebben.

Een contactformulier maken

Nadat je de plugin hebt geactiveerd is het automatisch een ‘sample form’ aangemaakt.

Je kan ervoor kiezen om deze aan te passen door op ‘edit’ te klikken.

Een andere optie is om met een leeg formulier te beginnen door op ”Add new” te klikken in het menu.

In praktijk maakt het niet zoveel uit voor welke van de twee opties je kiest.

Als dit je eerste contactformulier is die je maakt is het wellicht iets duidelijker om het voorbeeld formulier aan te passen.

Je ziet dan namelijk meteen wat bepaalde velden inhouden.

Zodra je met je muis over ‘Sample form’ gaat en dan op ‘Edit’ klikt zie je het volgende:

Deze user interface (UI) is precies waarom ik Happyforms fijner vind dan andere plugins die ik heb uitgeprobeerd.

Aan de linkerkant vind je alle instellingen die je moet doen in 5 tabs.

Dit werkt precies zoals de Customizer die je waarschijnlijk al gebruikt voor de instellingen van je thema.

Ik heb niet eerder een contactformulier plugin gevonden die zo overzichtelijk is.

Ook vind ik het erg fijn dat je aan de rechterkant meteen een preview ziet van wat je aan het maken bent.

Ik zal nu de 5 tabs nader toelichten.

1. Build

In dit tabblad kan je de velden van het contactformulier bouwen.

Bovenaan kan je de naam van het formulier aanpassen.

Zoals je ziet staat dit ook in de preview boven het formulier.

Later in het tabblad ‘Style’ kan je voor kiezen om de titel te verbergen. Dit doe ik meestal.

Voor je zelf is het wel overzichtelijker als je het formulier een herkenbare naam geeft. Zeker als je meerdere formulieren op je website hebt.

In dit voorbeeld heb ik ervoor gekozen om de ‘sample form’ aan te passen. Er zijn dus al een aantal velden ingevuld.

Door in een bepaald veld op het ‘pijltje naar beneden’ te klikken kan je het veld aanpassen of eventueel verwijderen.

Uiteraard kan je ook nieuwe velden toevoegen. Zoals ik eerder al zei heb je bij de premium versie meer beschikbare velden dan bij de gratis versie.

Velden gratis plugin

  • Short Answer
  • Long Answer
  • Email Adress
  • Single Choice
  • Multiple Choice
  • Dropdown
  • Number

Velden premium plugin

  • Short Answer
  • Long Answer
  • Email Adress
  • Website Link
  • Single Choice
  • Multiple Choice
  • File upload
  • Matrix table
  • Dropdown
  • Number
  • Poll
  • Phone Number
  • Date-time
  • Address
  • Slider-Scale
  • Rank Order
  • Linkert-Scale
  • Text editor
  • Consent Choice
  • Signature
  • Star rating
  • Blanks
  • Opt-in Choice
  • Payment
  • Title
  • Placeholder
  • Media
  • Divider
  • Page break

Als je het zo ziet dat lijkt het verschil enorm.

Maar vertrouw me, met die paar velden in de gratis versie kan je bijna alles.

De reden waarom ik je de ‘sample form’ laat aanpassen is omdat deze gebruik maakt van het veld ‘short answer’, ‘multiple choice’, ‘dropdown’ en ‘long answer’.

Het veld ‘long answer’ gebruik je meestal voor het berichtvlak zodat de bezoeker van je contactformulier meer ruimte heeft om zijn antwoord te typen.

Zoals je eerder zag is het veld ‘phonenumber’ alleen beschikbaar in de premium versie.

Maar je kan hiervoor prima het veld ‘short answer’ gebruiken.

Je hoeft namelijk alleen het label te veranderen.

Eventueel kan je een ‘prefill’ doen en instellen of het een verplichte vraag is.

In dit voorbeeld contactformulier zie je dat de velden ‘first name’ en ‘last name’ naast elkaar staan. Dit kan je per veld instellen bij ‘Width’.

Voor een eenvoudig contactformulier heb je dus genoeg aan de velden ‘short answer’ en ‘long answer’.

Eventueel kan je nog de velden ‘single/multiple choice’ en ‘dropdown’ gebruiken.

De volgorde van de velden kan je eenvoudig verslepen.

Zodra je klaar bent met de velden te maken zit het meeste werk er op en kan je naar het volgende tab.

2. Setup

In dit tabblad hoef je weinig te doen aangezien vrijwel alles alleen mogelijk is in de premium versie.

Bij de meeste contactformulier plugins kan je spamfilter instellen. Bij Happyforms kan je dit nergens vinden, omdat zij dit belangrijk vinden is dit automatisch geactiveerd en kan je dit ook nergens deactiveren.

ReCAPTCHA is een tool van Google om spam tegen te houden. Dit is zoals je ziet alleen mogelijk met de premium versie.

Voor mij is dat geen probleem omdat ik geen fan ben van reCAPTCHA en het dus sowieso niet gebruik.

Tot nu toe heb ik ook nog nooit last gehad van spam met enkel de ingebouwde spamfilter. Bij de meeste andere plugins die ik in de loop der jaren heb uitgeprobeerd had ik wel reCAPTCHA nodig. Dit was dan ook een van de redenen waarom Happyforms mij zo goed bevalt.

Er zijn wel meerdere plugins zoals Fluent Forms, Ninja Forms Contact Form 7 en WPForms waarbij dit in tegenstelling tot Happyforms wel gratis kan.

Het enige wat je in dit tabblad kan instellen is eventueel een CSS Classes voor de button (meer daarover in het tabblad style).

Verder kan je hier instellen wat getoond moet worden nadat iemand het contactformulier heeft ingevuld.

In de gratis versie kan je alleen kiezen uit ‘Show a message’ en ‘Show a message and allow to resubmit the form’.

Het daadwerkelijk bericht dat getoond wordt nadat iemand het formulier heeft ingevuld kan je typen in het tabblad ‘Messages‘.

Iemand door verwijzen naar een bedankt pagina (Redirect to web address) is alleen mogelijk in de premium versie.

Toen ik Happyforms installeerde was dit nog wel mogelijk in de gratis versie. Ik vind het wel jammer dat dit nu alleen nog met de premium versie kan.

3. E-mail

In dit tabblad kan je het e-mailadres invoeren waar de inzending naar toe moet worden gestuurd.

Tenslotte kan je als je ‘Email respondent a copy of their submission’ aanvinkt instellen wat voor bericht er automatisch moet worden verstuurd naar iemand die het contactformulier heeft ingevuld.

Ik maak hier zelf geen gebruik van maar het is wel een leuke eigenschap.

4. Messages

Standaard staan de berichten die worden getoond na bepaalde handelingen in het Engels weergegeven.

In het tabblad Messages kan je dit eenvoudig vertalen.

5. Style

In het tabblad Style kan je zonder technische kennis eenvoudig te opmaak van het formulier aanpassen zodat het overeenkomt met de branding van je website.

Dit vind ik een groot pluspunt vergeleken met andere plugins die ik heb uitgeprobeerd.

De manier waarop je het lay-out en de kleuren kan instellen is erg gebruiksvriendelijk.

Volledig optioneel kan je rechtstreeks in de plugin nog Additional CSS toevoegen.

Ik doe dit zelf alleen voor de ‘verzendknop’ door met CSS de verzendknop net zo te maken als de rest van de buttons op de website.

Nadat de CSS is ingevoerd kan je dit instellen op het tabblad Setup bij Submit button CSS classes.

Bij mij heet het ‘hf-button’ maar je kan het gerust een andere naam geven.

Wil je geen gebruik maken van CSS is dat natuurlijk prima. Zoals gezegd is het volledig optioneel.

Als je klaar bent met de opmaak, heb je alle tabbladen ingesteld.

Vergeet niet om op Update te klikken om alle wijzingen door te voeren.

Het contactformulier op een pagina plaatsen

Nu je contactformulier klaar is hoeft het alleen nog op een pagina geplaatst te worden.

Dit kan op twee manieren.

Manier 1: met een shortcode

Ga in het dashboard naar Forms > all forms.

Je ziet dan naast de titel van het formulier een shortcode staan.

Ieder formulier heeft zijn eigen shortcode.

Kopieer de shortcode.

Heb je meerdere formulieren gemaakt, dan moet je er dus goed opletten dat je de shortcode van het juiste formulier kopieert.

Ga daarna in het dashboard naar pagina’s. Als je al een pagina hebt waarop je het formulier wilt plaatsen dan open je die.

Anders klik je op Nieuwe pagina.

Vervolgens hoef je alleen de shortcode in de pagina te plakken.

Manier 2: met Gutenberg Blocks

Als je gebruik maakt van de Gutenberg editor kan je het formulier ook als blok toevoegen.

Open of maak een nieuwe pagina via het dashboard.

Klik vervolgens op het plus-teken om een nieuw blok toe te voegen.

Onder Widgets vind je nu het blok Forms.

Selecteer nu het juiste formulier.

Het voordeel hiervan is dat het contatformulier gelijk getoond wordt en je dus al weet hoe het eruit komt te zien in je pagina voordat je het publiceert.

Je kan er uiteraard ook voor kiezen om eerst een kolom blok toe te voegen en daarin het contactformulier te plaatsen.

Gebruik je alleen de standaard blokken van de Gutenberg editor dan heet dit blok ‘Kolommen’.

Daarna voeg je het blok Forms doe aan een kolom.

Ik maak zelf gebruik van de plugin GenerateBlocks.

Hiermee voeg je 4 blokken toe aan de Gutenberg Editor, waaronder het blok Grid.

Dit is vergelijkbaar als de standaard Kolommen maar bieden wat meer opmaakmogelijkheden.

In het ‘linker grid’ voeg ik het formulier toe en in de ‘rechter grid’ een afbeelding.

Je kan uiteraard ook het formulier in een kolom/grid toevoegen en de andere kolom leeglaten.

Als ik het formulier niet een kolom toevoeg dan wordt het formulier in mijn ogen namelijk te breed.

Maar kijk vooral hoe dit op jouw website eruit ziet.

Conclusie

De gebruiksvriendelijkheid en de ingebouwde spamfilter zijn voor mij redenen om deze plugin te gebruiken voor mijn formulieren.

Ik denk dat deze plugin hierdoor ook erg geschikt is voor beginners.

Er zijn echter meerdere gratis plugins die krachtiger zijn.

De gratis Happyforms plugin is in mijn ogen dan ook vooral geschikt voor als je eenvoudige (contact)formulieren wilt maken.

Voor als je meer complexere formulieren wilt maken kan je de premium versie overwegen. Eventueel kan je ook andere gratis plugins, die krachtiger zijn, uitproberen.

Het enige wat ik jammer vind is dat bepaalde eigenschappen, zoals bijvoorbeeld het doorlinken naar een bedank pagina, eerder wel mogelijk waren met de gratis versie en nu niet meer.

Ik begrijp dat het voor ontwikkelaars van plugins vaak alleen mogelijk is om een gratis plugin aan te bieden als er ook mensen de premium versie gebruiken. Ik hoop alleen dat er niet al te veel veranderd aan de huidige eigenschappen.

Tot nu toe heb ik altijd genoeg gehad aan de gratis versie. Maar mocht ik bepaalde premium eigenschappen nodig hebben, dan ben ik waarschijnlijk wel bereid daarvoor te maken omdat ik deze plugin gewoonweg eenvoudiger te gebruiken vind dan de alternatieven.

Dit is een afweging die je voor jezelf moet maken.

Het kan sowieso geen kwaad om meerdere ‘formulierplugins‘ uit te proberen om te kijken welke jij het prettigst vindt werken.

Heb je nog geen contactformulier op je website en ben je opzoek naar een plugin waarmee je dit kan maken?

Of ben je niet tevreden met je huidige contactformulier op je website?

Dan raad ik je aan Happyforms eens uit te proberen.

Ik heb dit artikel geschreven omdat ik zelf erg tevreden ben over deze plugin. Ik maak geen gebruik van affiliate links in dit artikel om er geld aan te verdienen. Ik heb dus geen enkel financieel belang of je de gratis of de betaalde versie gebruikt.