Google Analytics

Na het maken van een website is het installeren van Google Analytics vaak een van de eerste dingen die ik doe.

Google Analytics is een gratis tool waarmee website beheerders allerlei statistieken van hun website kunnen bijhouden.

Zo kan je met Google Analytics bijvoorbeeld de volgende statistieken bijhouden:

Het aantal bezoekers die je website bezoekt

De geografische locatie van je bezoekers

Het aantal pagina’s dat bezoekers bekijken

Hoe lang bezoekers op je website blijven

Via welke bron bezoekers op je website terecht zijn gekomen

Via welk zoekwoord in Google ze op je website terecht zijn gekomen

Wat je meest populaire pagina’s zijn

Wat voor apparaat/browser je bezoekers gebruiken

Demografische factoren van je bezoekers

Conversies

Behoorlijk waardevolle informatie allemaal zo op het eerste gezicht. Met deze statistieken kan je beslissingen nemen over je website op basis van data.

Terwijl ik een nieuwe property aan mij Google Analytics account aan het toevoegen was voor deze website, bedacht ik mij dat ik er eigenlijk geen behoefte aan heb.

Ik denk dat al die statistieken minder belangrijk zijn dan conversie optimalisatie specialisten ons laten denken. Je kan ook gewoon met je klanten praten om inzicht te krijgen over je website.

In bepaalde gevallen, bijvoorbeeld als je een blog hebt waarop je advertenties verkoopt, dan kan je waarschijnlijk niet zonder al deze statistieken omdat adverteerders erom vragen. Of als je een website hebt waarbij je zelf (veel) geld besteed aan advertenties om bezoekers naar je website te trekken. Ook in het geval van bijvoorbeeld een webshop kan het handig zijn om inzicht te hebben in je website statistieken.

Ik ben deze website echter begonnen om mensen te helpen met hun website en marketing zonder de bedoeling ooit advertenties te plaatsen. En ik ben ook (voorlopig) niet van plan zelf te adverteren. Vandaar dat ik voor deze website besloten heb geen Google Analytics te gebruiken.

Ik heb hiernaast nog een aantal websites waar op dit moment wel Google Analytics staat ingesteld. Ik heb gemerkt dat ik weinig plezier haal aan het bezighouden met al die statistieken. Ik denk dat ik mensen beter kan helpen door mijn tijd te besteden aan het schrijven van nieuwe content dan mij bezig te houden met conversie percentages etc.

Als jij voor je website wel allerlei statistieken nodig hebt, is Google Analytics waarschijnlijk de meest logische keuze.

Google Analytics is namelijk de standaard als het aankomt op website statistieken. Mocht je ooit met een marketeer samenwerken, is de kans groot dat hij inzicht in je website wilt met behulp van Google Analytics.

Een tijdje geleden heb ik op Netflix de documentaire ‘The Social Dilemma’ gezien, die mij aan het denken heeft gezet. Daarin wordt onder andere gezegd ‘Als je niet betaald voor een product, dan ben jij het product’.

Ik heb ook recent een cursus over WordPress gevolgd waarin de Anayltics tool Fathom wordt aangeraden. In tegenstelling tot Google Analytics is dit niet gratis, maar betaal je maandelijks een klein bedrag om gebruik te maken van hun dienst. Hiermee kan je website statistieken bijhouden met de focus op de privacy van je bezoekers. Of dit echt zinvol is weet ik eerlijk gezegd niet. Het voordeel is in ieder geval wel dat het niet gebruik maakt van cookies, waardoor je niet eerst zo’n cookiemelding moet gebruiken.

Omdat bepaalde statistieken voor een aantal andere websites die ik bezit wel enigszins belangrijk zijn, ben ik wel van plan om dit product uit te proberen de komende tijd. Wellicht dat ik er over een tijdje een blog over schrijf.

Wellicht dat ik voor deze website ook ooit van hun diensten gebruik zal maken. Voor nu wil ik mij enkel focussen op content schrijven en daar mijn plezier uithalen. En mij verder niet bezig houden met allerlei website statistieken maar uiteindelijk is het wel fijn om te zien of de content lezers aantrekt.

Plaats een reactie