Een contactformulier maken in WordPress

In dit artikel leer je hoe je eenvoudig een contactformulier kan toevoegen aan je WordPress website.

In de afgelopen 10 jaar heb ik meerdere plugins uitgeprobeerd waarmee dit kan.

De grootste frustratie bij bepaalde plugins was de grote hoeveelheid spam die het met zich mee bracht.

Ook zijn er plugins met te weinig of zelfs helemaal geen opmaak mogelijkheden. En weer andere vertraagde onnodig mijn website.

Het aanbod van plugins waarmee je een contactformulier is tegenwoordig groot. In dit artikel zal ik eerst een aantal eigenschappen toelichten waar je op moet letten.

Daarna zal ik de meest populaire plugins toelichten. En tenslotte zal ik mijn advies geven.

Inhoudsopgave

Waar moet je opletten bij het kiezen van een WordPress contactformulier plugin?

Contact Form 7

WPForms

Happyforms

Fluent Forms

Ninja Forms

Meer plugins

Mijn advies

Een contactformulier plaatsen in WordPress

Waar moet je opletten bij het kiezen van een WordPress contactformulier plugin?

Het aanbod aan plugins waarmee je een contactformulier kan maken is behoorlijk groot. Omdat er niet perse een de beste is, zal ik een aantal eigenschappen laten zien die ik belangrijk vind om om te letten.

Spam: de grootste ergernis van het hebben van een contactformulier op je website is de grote hoeveelheid spam die dit op kan leveren. In het verleden heb ik wel eens plugins gebruikt waarbij zelfs websites met amper bezoekers een mailbox vol spam opleverde. Daar zit niemand op te wachten.

Je wilt dus een plugin gebruiken die zoveel mogelijk spam tegenhoudt. Mijn voorkeur gaat uit naar een ingebouwde spamfilter, zodat je niet meerdere plugins nodig hebt om hetzelfde te bereiken.

Veel plugins bieden ook de mogelijkheid aan om gebruik te maken van ‘Google reCaptcha’. Je bent dit ongetwijfeld wel eens tegen gekomen op een website. Vroeger had je van die irritante plaatjes met een tekst die je 9 van de 10 keer niet kon lezen waarvan je de tekst moest overnemen. Tegenwoordig zie je vaak van die ‘ik ben geen robot’ dingen.

Mijn ervaring is dat het spam erg goed tegenhoudt, maar toch maak ik er liever geen gebruik van vanwege de impact die het heeft op de snelheid van je website. Deze website legt goed uit waarom ik liever geen gebruik maak van reCaptcha.

Je kan bij sommige contactformulieren ook een soort eigen quiz maken, waarbij het bericht alleen wordt verzonden bij het juiste antwoord. Dit is in mijn ogen al gebruiksvriendelijker dan Google reCaptcha maar nog niet ideaal.

Mijn voorkeur gaat uit naar iets dat een honeypot wordt genoemd. Dit is een verbogen veld dat je als bezoeker niet ziet, maar bots die voor spam zorgen zien het wel. Als bots dit verborgen veld invullen wordt het bericht niet verzonden omdat het contactformulier dan weet dat het geen echte bezoeker kan zijn. Ik heb wel gemerkt dat dit niet even effectief is bij elke plugin.

Prijs: er zijn zowel gratis als betaalde plugins waar je uit kan kiezen. Het komt vaak voor dat plugins een freemium verdienmodel hanteren. Dus een gratis basis versie en een betaalde variant met met meer mogelijkheden.

Als je een eenvoudig contactformulier aan je website wilt toevoegen kan je dat sowieso met een gratis plugin. Het contactformulier op mijn website is bijvoorbeeld ook gemaakt met een gratis plugin.

Wil je een meer complex formulier, bijvoorbeeld een aanmeldformulier of iets dergelijks, kan het zijn dat je een betaalde optie moet kiezen.

Een betaalde plugin is niet per definitie beter dan een gratis plugin. Zo heb ik de loop der jaren ook gratis plugins ontdekt die meer functionaliteiten hebben dan bepaalde betaalde plugins.

Het aantal velden: een contactformulier bestaat uit velden zoals ‘onderwerp’, ‘telefoonnummer, ‘bedrijfsnaam’, etc. Het aantal velden waar je uit kan kiezen verschilt per plugin.

Vaak is het zo dat je bij een betaalde plugin keuze hebt uit meer verschillende velden dan bij een gratis plugin.

Conditionele logica: hiermee kan je velden tonen of juist verbergen op basis van keuzes die zijn gemaakt door degene die het contactformulier invult.

Je bent bijvoorbeeld een personal trainer en je biedt verschillende soorten proeflessen aan. Je wilt dat mensen zich daarvoor kunnen aanmelden via het contactformulier. Het kan zo zijn dat je voor een proefles Yoga andere velden wilt tonen dan voor een proefles Fitness. Dit kan je bereiken met conditionele logica.

Wil je slechts een eenvoudig contactformulier dan hoef je hier niet op te letten.

Gebruiksvriendelijkheid: bepaalde plugins zullen wat makkelijker in te stellen zijn dan andere. Wat je fijn vindt werken verschilt natuurlijk per persoon. Ik vind het bijvoorbeeld fijn om een contactformulier te maken in de WordPress Customizer, zodat ik niet steeds hoef uit te zoeken waar je wat kan instellen.

Stijl: dit is een beetje in het verlengde van de gebruiksvriendelijkheid, maar het verschilt per plugin of je de stijl van het contactformulier kan aanpassen en hoe gemakkelijk dit kan. In sommige gevallen kan dit enkel met custom CSS of tegen betaling.

E-mail intergratie: met de meeste plugins is het mogelijk om een email lijst op te bouwen. Vaak moet je hier wel voor betalen.

Updates: voor alle plugins die je gebruikt geldt dat het belangrijk is dat het geregeld geüpdatet wordt door de makers. Voor de veiligheid van je website wil je dus geen plugin uitkiezen die niet is getest met de nieuwste versie van WordPress.

Nu je weet waar je op moet letten ga ik een aantal populaire opties in willekeurige volgorde toelichten aan de hand van bovenstaande punten.

Zoals gezegd is gebruiksvriendelijkheid vooral iets persoonlijks. Als ik een plugin dus ongebruiksvriendelijk noem, kan het uiteraard zo zijn dat jij dit heel anders ervaart. De meeste plugins hebben een gratis variant, waardoor je dus verschillende plugins kan uitproberen om erachter te komen welke jij fijn vindt werken.

Ik heb de afgelopen jaren meerdere plugins uitgeprobeerd. Bij sommige kreeg ik ontzettend veel spam. Als ik hierom een bepaalde plugin afraad, is dit dus gebaseerd op mijn ervaring. Het kan best zijn dat een ander hier geen last van heeft.

1. Contact Form 7

Toen ik mijn eerste WordPress website maakte was het aanbod aan plugins veel kleiner dan tegenwoordig. Ik herinner mij dat Contact Form 7 met afstand de meest populaire optie was.

Ik heb jarenlang gebruik gemaakt van Contact Form 7 en momenteel wordt deze plugin nog steeds op meer dan 5 miljoen websites gebruikt.

Prijs: Contact Form 7 is volledig gratis.

Spam: het is inmiddels lang geleden dat ik gebruik heb gemaakt van deze plugin, maar mijn ervaring is dat je veel spam binnen krijgt als je geen vorm van anti-spam instelt.

Contact Form 7 heeft een reCaptacha intergratie, dus daar kan je gebruik van maken als je spam wilt tegenhouden.

Ook is er een aparte ‘honeypot’ plugin voor Contact Form 7. En je kan eenvoudig je eigen ‘quiz’ maken om spam tegen te houden.

Stijl: de meeste mensen willen een eenvoudig contactformulier op hun website en dat is precies wat je kan met Contact Form 7.

Contact Form 7 biedt geen stijl opties. Wil je dus de stijl van het contactformulier aanpassen, dan zal je de CSS is de Style Sheets moeten aanpassen. Heb je geen kennis van CSS, dan kan je beter voor een andere plugin kiezen, tenzij je de stijl prima vindt natuurlijk.

Aantal velden: met deze plugin kan je kiezen uit 13 velden. Voor een eenvoudig contactformulier is dat voldoende.

Gebruiksvriendelijkheid:

Contact Form 7 werkt en ziet er nog precies zo uit als toen ik het jaren geleden gebruikte.

Het is niet heel ingewikkeld, maar ik vind de alternatieven gebruiksvriendelijker.

Op de website van Contact Form 7 vind je wel veel informatie over hoe de plugin werkt. Omdat deze plugin al zo lang mee gaat valt er sowieso veel uitleg over te vinden.

Ik zag dat veel blogs deze plugin aanraden. Ik vond dat ik wegens de populariteit en nostalgie het ook moest benoemen in dit artikel. Zeker omdat ik er ook lang gebruik van heb gemaakt.

Er zijn meerdere reden waarom ik ooit ben overgestapt naar andere plugins. Ik wou niet meer reCaptcha gebruiken om spam tegen te houden en ik wou meer styling opties.

Verder hecht ik veel waarde aan een snelle website. Ik wil daarom dat het script van een contactformulier plugin alleen geladen wordt op de contact pagina. Contact Form 7 laadt echter op iedere pagina. Dat is iets waar ik niet blij van word.

Conditionele logica:

Standaard is dit niet mogelijk, maar met de installatie van de gratis plugin Contact Form 7 – conditionele logica kan dit wel.

2. WPForms

Nadat ik een vervanger zocht voor Contact Form 7 kwam ik in eerste instantie uit bij WPForms.

WPForms is met meer dan 4 miljoen actieve installaties een populair alternatief.

Ik heb deze plugin meer dan een jaar op meerdere websites gebruikt.

Prijs: er is een gratis plugin en een premium versie vanaf $39,50 per jaar. Eigenlijk kost het $79 maar er is zo’n gelimiteerde aanbieding die altijd een paar uur duurt.

Spam: je kan per contactformulier kiezen of je een ‘honeypot anti spam’ wilt activeren. Ik heb dit op meerdere websites gedaan en had alsnog veel last van spam.

In de algemene instellingen kan je Google reCaptcha instellen. Toen ik dat had gedaan had ik geen last meer van spam.

Zoals ik eerder in dit artikel heb gezegd gebruik ik liever geen reCaptcha meer, maar als je dat geen probleem vindt is dat een effectieve manier om spam tegen te houden.

Stijl: je kan met deze plugin de styling niet veranderen in de instellingen. Wil je bijvoorbeeld de kleur van de verzendknop aanpassen, zal je dit moeten doen met CSS.

Aantal velden: de gratis versie heeft 10 velden. Met de premium versie komen meer velden beschikbaar.

Ik heb altijd genoeg gehad aan de velden van de gratis versie. Bij de gratis versie heb je bijvoorbeeld het veld ‘alinea’ en bij de premium versie komt daar het veld ‘telefoonnummer’ bij.

Omdat je heel eenvoudig de labels kan wijzigen, kan je ‘enkele tekstregel’ veranderen in ‘telefoonnummer’.

Wil je dus een eenvoudig contactformulier dan heb je genoeg aan de velden van de gratis versie.

Gebruiksvriendelijkheid: je kan met deze plugin kiezen uit een aantal templates of een leeg formulier. Het is eenvoudig om velden toe te voegen en deze te verslepen in volgorde.

Ik vind de plugin verder niet heel overzichtelijk. Er zijn ook best veel instellingen die je bij de algemene instellingen moet doen en ook een aantal die je per contactformulier moet instellen. Er zijn in mijn ogen plugins die dit beter doen.

Ook het ontbreken van styling opties is voor beginners niet gebruiksvriendelijk. Je moet dus kennis van CSS hebben wil je het design van het contactformulier aanpassen.

Mede vanwege deze redenen heb ik uiteindelijk besloten om op te zoek te gaan naar een andere plugin voor mijn websites.

Conditionele logica: dit is mogelijk, maar alleen met de premium versie.

3. Happyforms

Met 40.000+ actieve installaties is Happyforms minder populair dan de eerdere plugins uit dit artikel, maar dit is de plugin die ik zelf gebruik om contactformulieren te maken.

Ik gebruik deze plugin nu ruim een half jaar en het bevalt mij erg goed. Ook het contactformulier op deze website is met de gratis versie van Happyforms gemaakt.

Prijs: er is een gratis versie en een premium versie vanaf $49 per jaar.

Spam: de gratis versie heeft standaard een ingebouwde spamfilter door middel van een ‘honeypot’. reCaptacha is alleen mogelijk met premium versie.

Ik gebruik alleen de ingebouwde spamfilter zonder reCaptacha en ik heb met deze plugin nog nooit enige vorm van spam gehad.

Stijl: met Happyforms is het wel mogelijk om de styling in de plugin zelf aan te passen. Eventueel kan je in de plugin zelf CSS toevoegen, maar dit is niet noodzakelijk.

Aantal velden: de gratis versie heeft 7 velden. Dit is voldoende om een eenvoudig contactformulier te maken, omdat je met de velden ‘kort antwoord’ en ‘lang antwoord’ in principe vrijwel alles kan maken.

Wil je meer complexere velden dan moet je gebruik maken van de premium versie.

Gebruiksvriendelijkheid: ik vind dit de meest gebruiksvriendelijke contactformulier plugin die ik tot nu toe heb gebruikt.

Het maken van het contactformulier werkt het zelfde als de WordPress Customizer die je al gewend bent als je met WordPress werkt. Je hoeft dus niet te zoeken naar instellingen.

Ook vind ik prettig dat je gelijk ziet wat je aan het maken bent.

En je hebt dus geen CSS kennis nodig om de basis van je contactformulier op te maken.

Conditionele logica: dit is mogelijk, maar alleen met de premium versie.

Om dit artikel overzichtelijk te houden heb ik een aparte review geschreven over Happyforms waarin ik uitgebreider op de werking van deze plugin in ga.

4. Fluent Forms

In mijn zoektocht naar een nieuwe contactformulier plugin ging ik mijn keuze vooral tussen HappyForms en Fluent Forms. Fluent Forms is met 80.000+ actieve installaties de meest populaire van de twee.

Beide vind ik erg goede plugins en zijn mijn favoriet uit dit artikel. Fluent Forms biedt meer mogelijkheden. Ik was juist opzoek naar een wat eenvoudige plugin, vandaar dat ik uiteindelijk voor HappyForms heb gekozen.

Prijs: Fluent Form heeft een gratis versie en een premium versie vanaf $47 per jaar of eenmalig $199.

Spam: Fluent Forms heeft een ingebouwde ‘honeypot’ spamfilter. Ik heb Fluent Forms een aantal weken gebruikt en in die tijd geen spam ontvangen. Daarnaast kan je ook met de gratis versie eventueel gebruik maken van reCaptacha.

Stijl: je kan met deze plugin veel lay-out instellingen doen. Ook kan je eenvoudig kleuren aanpassen en indien nodig custom CSS toepassen.

Aantal velden: bij de gratis versie heb je keuze uit maar liefst 20 velden. Bij de premium versie komen daar nog meer velden bij zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om een bestand up te loaden.

Gebruiksvriendelijkheid: ik vind Fluent Form gebruiksvriendelijk. Bij het maken van een contactformulier kan je kiezen om te beginnen met een leeg formulier of een van de vele templates (die je eenvoudig kan aanpassen).

De meeste templates zijn alleen beschikbaar als je de premium versie gebruikt. De meeste standaard formulieren die je waarschijnlijk nodig zult hebben zijn wel beschikbaar in de gratis versie.

Het maken en/of aanpassen van formulieren gaat eenvoudig. Je kan met 1 klik velden toevoegen en deze in volgorde verslepen.

Conditionele logica: in tegenstelling tot de meeste plugins kan je bij Fluent Forms zelfs bij de gratis versie gebruik maken van conditionele logica.

5. Ninja Forms

Met meer dan 1 miljoen actieve installaties behoort Ninja Forms tot een van de meest populaire contactformulier plugins.

Ik heb deze plugin nooit gebruikt voor mijn eigen websites, omdat ik al een plugin had gevonden die mij goed beviel.

Aangezien Ninja Forms zo populair is wou ik deze plugin wel benoemen in dit artikel, zodat je een goed beeld krijgt van de plugins waar je uit kan kiezen.

Toen ik besloot dit artikel over contactformulieren te schrijven heb ik Ninja Forms uitgeprobeerd op een van mijn blogs. Andere plugins uit dit artikel heb ik jarenlang gebruikt op meerdere websites, vandaar dat ik over Ninja Forms soms wat minder uitgesproken kan zijn in verband met te weinig ervaring.

Prijs: er is een gratis versie en een premium versie vanaf $49 per jaar.

Spam: Ninja Forms heeft een ingebouwde ‘honeypot’ spamfilter. Ik heb te weinig ervaring met deze plugin om te kunnen zeggen of dit alle spam tegenhoudt. Eventueel kan je nog gebruik maken van Askimet of Google reCaptacha. Dit is ook allemaal mogelijk in de gratis versie.

Stijl: er zijn een aantal basis instellingen mogelijk, zo kan je kiezen tussen een lichte of een donkere stijl. Wil je grotere aanpassingen doen kan je dit met CSS doen.

Indien je geen kennis hebt van CSS kan je een extensie kopen waarmee je de layout en stijl van het contactformulier kan aanpassen. Aangezien deze extensie (vanaf $49 per jaar) net zoveel kost de premium versie (personal) van deze plugin, is dat aan te raden omdat je daarbij ook meer functionaliteiten krijgt.

Aantal velden: met Ninja Forms heb je keuze uit 28 velden.

Gebruiksvriendelijkheid: het maken van een contactformulier met Ninja Forms gaat gemakkelijk.

Je kan kiezen uit een leeg formulier en zelf de velden invoeren of uit een van de vele templates.

Het aanpassen van een contactformulier is ook eenvoudig door middel van velden te verslepen.

Verder heeft Ninja Forms een uitgebreide documentatie op hun website, in zowel tekst als video.

Om de stijl van het contactformulier aan te passen moet je in tegenstelling tot sommige andere plugins uit dit artikel wel betalen.

Conditionele logica: dit is mogelijk, maar alleen met de premium versie.

Meer plugins

Ik wou in dit artikel de plugins benoemen die ik zelf heb gebruikt en die ik goed vind.

Dat betekend niet dat dit de enige plugins zijn waarmee je een contactformulier kan maken.

Er is bijvoorbeeld ook nog Gravity Forms. Dit is een premium plugin waarmee je complexe formulieren kan maken. Deze plugin heeft geen gratis versie.

Verder is er nog Caldera Forms, maar aangezien deze plugin na dit jaar geen updates meer krijgt raad ik dit af.

Als je in WordPress zoekt naar ”contact form” plugins zijn er ongetwijfeld nog wel meer plugins te vinden. Ik heb daar geen ervaring mee, maar je kan altijd de reviews bekijken en ze uitproberen.

Mijn advies

De premium plugins hebben allemaal ongeveer dezelfde functionaliteiten en dezelfde prijs (zo’n $50 per jaar).

Het verschil zit meestal in de workflow. Wil je dus een premium plugin gebruiken dan raad ik je aan eerst een aantal gratis varianten uit te proberen om te kijken welke je het prettigst vindt werken en die vervolgens upgraden naar een premium versie.

Zoals gezegd heeft Gravity Forms geen gratis versie, maar je kan op hun website het wel uitproberen om te zien of je het fijn vindt werken.

Alle plugins die ik heb genoemd in dit artikel hebben (op het moment van schrijven) een 14-dagen geld terug garantie voor als de plugin niet bevalt.

Persoonlijk gebruik ik liever een gratis versie, tenzij ik echt functionaliteiten uit een premium variant nodig heb.

Hiervoor geldt hetzelfde dat je ze gewoon kan uitproberen.

Mijn voorkeur voor eenvoudige contactformulieren gaat uit naar Happy Forms omdat ik de workflow van deze plugin het meest vanzelfsprekend vind en dus niet hoef te zoeken naar instellingen. Ook vind ik het erg fijn dat ik geen last heb van spam. Ik vind het ook belangrijk om gemakkelijk de stijl van het formulier aan te kunnen passen, zonder daarvoor te betalen.

Fluent Forms heeft naar mijn mening de meest krachtige gratis versie. Als ik dus meer functionaliteiten nodig heb, bijvoorbeeld conditionele logica, dan probeer ik eerst of ik het met de gratis versie van deze plugin kan in plaats van ergens voor te betalen.

Tot nu toe heb ik hier altijd genoeg aan gehad. Maar mocht ik een premium versie nodig heb zal ik hoogst waarschijnlijk voor Happyforms of Fluent Forms kiezen.

Een contactformulier plaatsen in WordPress

Om een plugin te installeren ga je in het dashboard naar plugins > nieuwe plugin.

Als je daarna zoekt op ‘contact’ vind je alle gratis plugins.

Als je een specifieke plugin uit dit artikel, bijvoorbeeld Fluent Forms, wilt uitproberen is het makkelijker om daarop te zoeken.

Nadat je de plugin hebt geïnstalleerd en geactiveerd verschijnt de plugin in je dashboard in het zwarte menu aan de linkerkant.

Waar de plugin precies staat en hoe het heet verschilt per plugin, maar dit spreekt vaak voor zich.

Ik gebruik bijvoorbeeld Happyforms en bij mij heet het ‘forms’:

Wil je een premium versie kan je deze aanschaffen via de website van de ontwikkelaar van de plugin. Omdat de ontwikkelaars natuurlijk graag gebruikers van de gratis versie converteren in betaalde gebruikers zal je in de plugin zelf ook wel opties vinden om up te graden.

De workflow verschilt per plugin maar door in het dashboard op de plugin te klikken kan je meestal wel de instellingen zien en een nieuw contactformulier aanmaken.

Het daadwerkelijk plaatsen van het contactformulier kan meestal op twee manieren.

Nadat je contactformulier klaar is, zie je vaak een ‘shortcode’. In Contact Form 7 ziet dat er bijvoorbeeld zo uit.

Door de shortcode te plakken op de gewenste pagina zal het contactformulier worden weergegeven.

Ieder contactformulier heeft zijn eigen shortcode voor het geval je verschillende contactformulieren gebruikt.

Een andere manier is om het contactformulier als blok toe te voegen aan je pagina.

Door in een pagina op het plus-teken te klikken kan je een blok toevoegen. Hoogst waarschijnlijk staat het ‘form blok’ onder widgets.

Daarna hoef je alleen nog het juiste formulier te selecteren.

Dat is alles. Zodra je de pagina publiceert staat je contactformulier online.

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel weet hoe je een contactformulier kan maken in WordPress.