Beginnen met e-mailmarketing

In dit artikel ga ik toelichten waarom ik ga beginnen met e-mailmarketing en waarom het voor jou ook interessant kan zijn om hetzelfde te gaan doen.

Wat is e-mailmarketing

E-mailmarketing is een vorm van online marketing, waarmee je doormiddel van e-mail kan communiceren met jouw leads en bijvoorbeeld jouw producten en/of diensten kan promoten.

Doormiddel van e-mailmarketing kun je onder andere leads genereren, een relatie met je e-maillijst opbouwen en bezoekers naar je website sturen.

Een groot voordeel van e-mailmarketing is dat wanneer je eenmaal een e-maillijst hebt opgebouwd, dat je zelf kunt bepalen hoe vaak en wanneer je communiceert met je lijst. Als je bijvoorbeeld alleen gebruik maakt van social media, kan een verandering in het algoritme er al voor zorgen dat je berichten (minder) worden gezien.

Een ander voordeel van e-mailmarketing is dat het kan helpen het bewustzijn van je merk te vergroten. Ik heb mij bijvoorbeeld op meerdere nieuwsbrieven ingeschreven en sommige open ik vrijwel nooit en toch word ik iedere keer als ik een e-mail ontvang even herinnerd aan dat bedrijf.

Mijn ervaring met e-mailmarketing

In het verleden heb ik een half jaar online marketing gedaan voor een bedrijf, waarbij e-mailmarketing een klein onderdeel was.

Vervolgens heb ik het ook toegepast op mijn eigen blog. Ik volgde toen een aantal online marketing blogs in Amerika en het was daar net populair om in ruil om mensen te vragen zich in te schrijven op een e-maillijst in ruil voor een PDF. Dit werd een ”leadmagnet” genoemd. In Nederland kwam dit nog niet veel voor, maar het werkte hier ook erg goed.

Ik maakte hierbij gebruik van een e-mail template van een Amerikaanse blog genaamd Digital Marketer. Dit hield in dat nadat mensen zich hadden ingeschreven, er (geautomatiseerd) 4 e-mails werden verzonden verspreid over een aantal dagen, met als doel leads omzetten in klanten. De tekst uit de templates voelde nogal Amerikaans aan, maar het werkte goed. Sommige mensen die het te verkoperig vonden schreven zich uit, maar dat hoort erbij.

Op een gegeven moment stopte ik met het aanbieden van mijn product. Ik had dus wel een blog met een e-maillijst, maar geen product om te verkopen. Het was rond 2018 dat ik geld moest besparen omdat mijn blog toen niets opleverde maar wel geld kostte.

Ik besloot daarom mijn abonnement op de e-mailmarketing software op te zeggen. Toen mijn abonnement stopte raakte ik ook mijn e-maillijst kwijt, die inmiddels best groot was geworden.

Waarom ik (opnieuw) begin met e-mailmarketing

De blog waar ik vroeger e-mailmarketing voor gebruikte heeft weer meerdere producten te koop.

Vrijwel alle bezoekers komen via de organische zoekresultaten van Google. Ze lezen vervolgens het artikel en verlaten dan mijn website weer. Een groot deel van deze bezoekers hebben nooit de producten gezien die ik verkoop.

Ze bezoeken dus mijn blog, vinden al dan niet antwoord op hun vraag en vertrekken daarna weer. Ik kan ze daarna niet alsnog op de hoogte stellen van mijn wat ik nog meer te bieden heb.

Dit is de belangrijkste reden waarom ik opnieuw met e-mailmarketing wil beginnen.

Als ik een deel van deze bezoekers om weet te zetten in leads, kan ik nadat ze mijn website hebben verlaten alsnog met ze communiceren. Om een relatie op te bouwen en mijn producten onder de aandacht te brengen.

Werkt e-mailmarketing nog?

Ik vermoed van wel. Mensen bekijken nog steeds dagelijks hun e-mail en vele grote en kleine bedrijven maken er nog veel gebruik van.

Of het voor mij (en wellicht jou) werkt zal afhangen van enerzijds hoe goed we het toepassen en anderzijds van onze business zelf.

Als mensen niet zitten te wachten op een bepaald product, zal wat voor marketing dan ook er niet voor zorgen dat het een succes wordt.

Ik geloof dat marketing, in dit geval in de vorm van e-mail, het eventuele succes van een business alleen kan vergroten en/of versnellen.

Wel denk ik dat e-mailmarketing nu ‘lastiger’ is dan 10 jaar geleden. Tegenwoordig zie je op veel meer websites mogelijkheden om je in te schrijven op een e-maillijst. Mijn aanname is dan ook dat je meer moeite moet doen om bezoekers te converteren in mensen die zich inschrijven op jouw e-maillijst en vervolgens je e-mails daadwerkelijk gaan lezen.

Daarbij komt kijken dat copywriting een grote rol zal gaan spelen. Enerzijds moet je goede onderwerp titels bedenken zodat mensen je e-mail willen openen en vervolgens zal de kwaliteit van de tekst in de e-mail zelf bepalend zijn voor de mate van succes. Ik ga er vanuit dat dit vooral een kwestie van oefenen wordt.

Een e-maillijst opbouwen

Mijn e-maillijst heb ik het verleden opgebouwd met een leadmagnet. Dit werkte toen erg goed. Er zijn wel eens momenten geweest de afgelopen jaren waarin ik er aan dacht om dit opnieuw te doen. Ik had mij zelf er echter van overtuigd dat dit niet meer zou werken. Steeds meer websites gingen leadmagnets gebruiken, waardoor mijn gevoel zei dat deze strategie wel over zijn hoogtepunt heen was.

Omdat ik zelf wist hoe deze strategie werkte, zag ik het op allemaal websites terug. Het was puur mijn eigen overtuiging dat het hierom minder goed zou werken en waardoor ik het niet opnieuw toepaste. Maar misschien dat mensen die zich minder met marketing bezig houden dit helemaal niet opviel.

Ik heb daarom besloten om opnieuw een soort van leadmagnet te maken en er gewoon vanzelf achter te komen of het nog goed werkt. Het enige verschil met destijds is dat ik wel een kwalitatief betere leadmagnet wil maken. Ik had toen gewoon iets in Word gemaakt en opgeslagen als PDF. Omdat leadmagnets niet veel voorkwamen, waren mensen gewoon blij met een stukje waardevolle informatie.

Nu wil ik echter dat het er wat betreft design ook gelijk een stuk beter uit ziet, zodat het meer opvalt en waardevoller overkomt. Geen Word meer dus.

Je kunt het natuurlijk uitbesteden bij een designer, maar om de kosten laag te houden heb ik ervoor gekozen om het zelf te maken. Voor de hand liggende opties zijn de software van Adobe. Ik heb er echter voor gekozen om gebruik te maken van Canva. Dit is een gratis tool die bekend staat om zijn gebruiksvriendelijkheid.

Het zal wellicht niet zo professioneel worden dan wanneer een designer het zou doen, maar dit bespaard wel een boel geld en tijd. Bovendien is het sowieso een hele verbetering ten opzichte van iets in Word maken en het kan later altijd nog worden uitbesteed mocht deze strategie nog werken voor mij.

De eerste leadmagnet die ik maak wordt een ‘algemene’ die ik bij ieder blog artikel kan plaatsen, zodat ik zo snel mogelijk kan beginnen met het opbouwen van een e-maillijst.

Daarna ga ik in de statistieken van mijn website kijken naar welke blogartikelen het meest bezocht worden en bedenken of ik voor een populair artikel een leadmagnet kan bedenken die specifiek waarde toevoegt aan de inhoud van dat artikel. Als ik geen inspiratie heb kan ik altijd nog aanbieden om het artikel dat ze net hebben gelezen als PDF te downloaden in ruil voor hun e-mailadres.

Mijn e-mailmarketing strategie

Ik wil op meerdere plaatsen op mijn website mensen de mogelijkheid geven om zich in te schrijven voor mijn e-maillijst.

  • Individuele blogartikelen moeten een leadmagnet tonen. Waarschijnlijk in de sidebar of aan het eind van het artikel.
  • Het blogarchief moet bovenaan de pagina een inschrijfveld tonen.
  • De ‘algemene’ leadmagnet moet een eigen landingspagina krijgen met een link in het hoofdmenu.
  • De over mij pagina moet aan het eind van de tekst een inschrijfveld tonen.

Tenslotte is er nog de mogelijkheid om gebruik te maken van popups. Dit schijnt wel goed te werken maar ik vind het lelijk en irritant voor de bezoekers. In eerste instantie laat ik dit dus achterwegen. Eventueel als mijn lijst niet voldoende groeit dat ik een popup uitprobeer die pas tevoorschijn komt op het moment dat iemand het venster wil afsluiten. Ik wil hoe dan ook voorkomen dat iemand gelijk na het bezoeken van mijn website overal hinderlijke popups te zien krijgt.

Het doel van mijn e-mailmarketing is om mijn producten onder de aandacht te brengen. Dit ga ik doen aan de hand van een aantal manieren.

  • Nadat mensen hun e-mailadres hebben ingevoerd, komen ze op een bedankpagina terecht. Wellicht dat ik in de bedanktekst een verwijzing kan maken naar mijn betaalde producten.
  • In de leadmagnet zelf kan ik ook verwijzen naar mijn productaanbod.

De kans is aannemelijk dat meer mensen van mijn producten afweten dan nu het geval is. Dit betekend echter niet dat iedereen direct geïnteresseerd is. Daar moeten de e-mails voor gaan zorgen.

Je kunt mails direct sturen naar je lijst nadat je het hebt geschreven of een soort autoresponder maken. Het voordeel van een e-mail schrijven en daarna gelijk versturen is dat je meer kunt inspelen op de actualiteit. Een voordeel van autoresponders is dat je in 1x een heleboel mails kunt schrijven en kunt instellen wanneer deze verzonden moeten worden nadat iemand zich heeft ingeschreven.

Omdat actualiteit voor mijn onderwerp niet zo belangrijk is, kies ik ervoor om voornamelijk met een autoresponder te werken. Als ik voor deze website (die je nu leest) e-mails zou versturen, zou ik niet kiezen voor een autoresponder omdat met WordPress dingen zo vaak en snel veranderen, dat het weinig zin heeft om verouderde informatie te sturen.

Mijn plan is om gelijk even flink vooruit te werken met het schrijven van e-mails met als doel elke week 1 e-mail te versturen. Het idee is om 3 informatieve e-mails te sturen, gevolgd door 1 e-mail die wat commerciëler van aard is. Omdat mijn productaanbod niet heel groot is, zal dit langzaam wel overgaan in steeds meer informatief en steeds sporadischer een commerciële e-mail.

E-mailmarketing software

De belangrijkste keuze die je moet maken is welke e-mailmarketingsoftware je kiest om je e-mails mee te versturen.

Ik heb ervaring met Mailchimp, Aweber en Activecampaign. Na research te hebben gedaan heb ik besloten om nu te werken met MailerLite, hieronder zal ik toelichten hoe ik tot deze keuze ben gekomen.

Het is lastig te bepalen wat de beste software is omdat iedereen verschillende wensen heeft en wat voor de een gebruiksvriendelijk is, kan voor de ander juist onprettig zijn. Gelukkig is het vrijwel altijd wel mogelijk om gebruik te maken van een proefperiode.

Prijs
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen beweegredenen om voor bepaalde software te kiezen, maar de prijs zal voor veel mensen een belangrijk aspect zijn.

De abonnementskosten nemen bij de meeste software toe naar mate je lijst groeit. Ik heb geprobeerd een zo’n goed mogelijk overzicht te maken van een aantal populaire aanbieders door een aantal lijstgroottes te nemen die zoveel mogelijk overeenkomen. Ik heb gekozen voor 1000, 5000 en 10.000 contacten omdat de meeste aanbieders deze stappen hanteren. Dit alleen niet altijd het geval, Aweber is bijvoorbeeld tot 500 contacten gratis en gaat dan van 500 – 2500 – 5000 – 10.000 – etc.

Een software aanbieder waar ik geen ervaring mee heb, Sendinblue, heb ik niet in deze tabel meegenomen omdat deze een andere prijsmodel gebruikt dan de rest. Je betaald bij hun niet voor het aantal contacten (dit altijd ongelimiteerd) maar per hoeveelheid mails die je per maand verstuurd, waardoor het lastig te vergelijken is.

Per lijstgrootte heb je vaak ook nog de keuze uit verschillende producten (Lite, Advanced, Professional, etc.). Ik heb altijd gekozen voor de laagste prijs.

E-mailmarketing software

Contacten

1000

5000

10.000

MailerLite

$0

$348

$564

MailChimp

$0

$701

$1034

ConvertKit

$0

$790

$1190

Aweber

$313

$553

$793

ActiveCampaign

$348

$948

$1668

Drip

$468

$1068

$1884

Een van de redenen waarom ik voor MailerLite kies is dat het gratis te gebruiken is tot 1000 inschrijvingen. Ik vind het niet erg om ergens in te investeren, maar de kosten zo laag mogelijk houden tot ik weet of iets werkt vind ik een groot voordeel. Wanneer eenmaal 1000 inschrijvingen zijn behaald kan je wel een goede inschatting maken of een betaald abonnement uit kan.

De software waar ik vroeger mee werkte, ActiveCampaign, heeft bijvoorbeeld geen gratis product en betaal je tot 500 inschrijvingen $15 per maand en tot 1000 inschrijvingen $30 per maand. Je moet dus gelijk geld investeren

Functionaliteiten

Alle software waar ik tot nu toe mee heb gewerkt hebben ongeveer dezelfde functionaliteiten: het verzamelen van leads, het versturen van nieuwsbrieven, automatiseren, segmenteren, statistieken, etc.

Er zat wel in verschil in complexiteit. Met bijvoorbeeld ActiveCampaign kon ik meer automatiseren dan met Aweber (destijds, ik weet niet hoe dit nu het geval is). Van veel van deze mogelijkheden maakte ik geen gebruik. Met sommige software kun

Ik ben opzoek naar een zo’n eenvoudig mogelijk te gebruiken software, met een lage leercurve. Ik hoef geen uitgebreide statistieken en complexe automatiseringen. Het enige wat ik wil is de mogelijkheid om mensen die een aankoop hebben gedaan te segmenteren, zodat zij geen commerciële e-mails ontvangen over een product dat ze al hebben aangeschaft. Voor de rest hoef ik alleen eenvoudige e-mails te versturen die eenvoudig professioneel op te maken zijn.

AVG

Bij het uitzoeken van welke software je gebruikt is het lastig dat er vaak keuze is uit voornamelijk Amerikaanse bedrijven. Als je e-mailmarketing toepast, verzamel je namelijk persoonsgegevens (in elk geval e-mails), waardoor je rekening moet houden met de AVG.

Bij mijn keuze voor MailerLite heb ik dus gekeken naar of ze zich houden aan de AVG. Hoewel MailerLite een Amerikaans bedrijf is, geven ze aan op hun eigen website dat ze volledig voldoen aan de GDPR. Voor mij is dit erg belangrijk omdat ik veel waarde hecht aan de privacy van mijn bezoekers en natuurlijk om mij aan de wet te houden.

Als je zekerheid wilt wat betreft de AVG kun je ook kijken naar Sendinblue, aangezien dit een Frans bedrijf is.

Het vervolg…

De komende weken ga ik de strategie die ik in dit artikel heb toegelicht zo goed mogelijk proberen uit te voeren.

Over een aantal weken zal ik vervolgens een nieuw artikel schrijven met hoe ik dit precies heb gedaan en de behaalde resultaten met je delen. Als de resultaten dusdanig tegenvallen dan zal ik mijn strategie aan moeten passen. Mocht dit het geval zijn, dan zal ik dit natuurlijk in het nieuwe artikel aangeven.

Ik durf op dit moment niet te zeggen of het een succes gaat worden, maar ik hoop in ieder geval dat dit artikel je inspireert om ook e-mailmarketing toe te gaan passen.